23948sdkhjf

ITD: Minister tilbyder halv løsning på køre- og hviletids-problem

Transportministeren forslag om revision af køre- og hviletidssanktioner er ikke vidtgående nok, lyder kritikken fra transportorganisation.

Transportministeren forslag om revision af køre- og hviletidssanktioner er ikke vidtgående nok, lyder kritikken fra transportorganisation.



Justitsministeriet barsler med nye regler for straffene for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne. Det sker på baggrund af en principiel dom fra EU-domstolen, der fastslår at, der skal være proportion mellem overtrædelsens karakter og den straf, der udmåles. Det vil sige, at små fejl ikke må straffes med store bøder.

Men selv om transportorganisationen anerkender den positive hensigt, mener ITD ikke at Justitsministeriets ændringer rækker til at sikre en fair og effektiv retspleje på køre- og hviletidsområdet.

- Justitsministerens forslag er desværre for snævert. Vi har brug for at sikre branchen en fair behandling i alle forhold omkring køre- og hviletid. Men det aktuelle forslag fokuserer kun på den del af reglerne, som har med betjeningen af kontrolapparatet i køretøjerne at gøre, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

Snævert fokus

Baggrunden for Justitsministerns forslag er som nævnt en dom fra EU domstolen i den såkaldte Urban-sag, hvor den ungarske lastbilchauffør Urban, som havde undladt at skrive bilens kilometerstand på nogle kontrolark ved arbejdsdagens begyndelse. På den baggrund havde den nationale domstol kendt dokumentationen ugyldig til trods for, at chaufføren havde husket at påføre kilometertallene ved arbejdsdagens afslutning, og at det dermed var enkelt at rekonstruere billedet af hans kørsler.

- EU-Domstolen slog fast, at det juridiske krav om proportionalitet mellem en straf og den forseelse, der reelt er begået, aldrig kan tilsidesættes. Justitsmini-steriet tager nu initiativ til at sikre proportionalitet i sager, som er identiske med Urban sagen. Men det er ikke nok, siger Jacob Chr. Nielsen.

Han henviser til, at Justitsministeriets forslag kun diskuterer proportionalitet i forhold til EU’s forordning om lastbilernes kontrolapparater, mens forordningen om køre- og hviletid slet ikke inddrages.

- Problemet er måske, at vi har et kæmpe ressourcemæssigt problem i domstolene, hvis de nuværende bødekatalogers centimetermål skal erstattes med fair og nuancerede bedømmelser af hver enkelt køre- og hviletidssag. Det har vi en vis forståelse for i branchen, men vi kan og vil aldrig gå på kompromis med retssikkerheden, siger Jacob Chr. Nielsen.

Nytænkning

ITD anbefaler i stedet en nytænkning af hele modellen for kontrol og sanktionering omkring køre- og hviletid.

- Det er oplagt at inddrage virksomhederne mere konstruktivt i kontrollen af køre- og hviletid. Nøglen til at undgå de nuværende forstoppelser i retsmaskineriet er at bygge et solidt fundament af egenkontrol i virksomhederne, suppleret af en administrativ kontrol fra f.eks. Trafikstyrelsens side, siger Jacob Chr. Nielsen og slår fast:

- Hermed kan politiet fokusere på at kontrollere bilerne ude på vejene, hvor trafiksikkerheden jo er på spil, og hvor man med god ret kan kræve, at både chauffør og vognmand kan forklare sig omkring eventuelle overtrædelser af reglerne på dagen eller i de foregående uger.

Torsdag den 7. februar 2013 afholder ITD en konference om udfordringen med at sikre chauffører og vognmænd en fair retspleje omkring køre- og hviletid. Det sker på Axelborg i København. Konferencen er åben for alle. Mere information og tilmelding på ITD’s hjemmeside www.itd.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064