23948sdkhjf

Luftfragten flytter til Golfen

Golfstaterne og Tyrkiet ser ud til at blive de store vindere, når fremtidens luftfragt skal rundt i verden.

Golfstaterne og Tyrkiet ser ud til at blive de store vindere, når fremtidens luftfragt skal rundt i verden.



Det kom frem på det netop startede møde i Swiss Shipping Council, hvor et af de store samtaleemner var Tyrkiets plan om at bygge en ny storlufthavn ved Istanbul til en pris af fire mia. euro.

I en paneldiskussion sagde Emirates fragtchef, Ram Menen, om planerne:

- Luftfragten bevæger sit centrum fra vest mod øst.

Betydningen af de voksende markeder i Golf-området og Asien kan ikke afvises af europæiske udbydere, selvom Europa sælger varer, der er dybt specialisede og derfor naturligt vil blive sendt fra europæiske destinationer. Men væksten østover kan ikke bremses af disse specialprodukter.

Generalsekretæren for SSC – den schweiziske transportorganisation – Conrad Tobler, måtte give Ram Menen ret langt hen ad vejen.

- Det er jo en person, der kender alt til branchen, fastslog Tobler.

Han kritiserede afsendere, speditører og forsikringsselskaber i Europa for ikke at se på de lokale forhold og engagere sig mere i luftfartbranchens vilkår og delegere mere arbejde ud til europæiske selskaber.

Conrad Tobler kunne dog glæde sig over, at fragtmængden i Europa steg med 134 procent i 2011 – mens tallene for 2012 endnu ikke foreligger.

Ifølge flere mødedeltagere er den stramme regulering og nye sikkerhedskrav nok den største udfordring for den europæiske luftfartsbranche lige nu. Det lægger knaster i vejen for de europæiske selskaber ved transitforsendelser fra Asien til USA og Sydamerika, da gods, der ikke er lastet i Europa betragtes som usikkert gods medmindre det registreres af selskaberne og speditørerne, hvilket er omkostningstungt.

EU’s krav om CO2-kvoter mødte – som ventet – også hård kritik, selvom hovedparten af mødets 130 aktører var enige om, at CO2-udslippet skal begrænses. Men at luftfartselskaberne skal betale en kompensation for udledninger er konkurrenceforvridende. Der var dog enighed om, at luftfarten ikke kan leve med, at branchen frem mod 2050 udleder 1,1 mia. tons CO2 årligt.

Men mødedeltagerne fastholdt, at luftfarten – efter deres skøn – udleder mindre CO2 end skibsfarten og lastbiltransporten.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062