23948sdkhjf

Volvo er nu verdens største lastvognsproducent

Med en købspris på omkring 5,9 milliarder svenske kroner har Volvo købt 45 % af aktierne i selskabet Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV), der sidder på den næststørste markedsdel indenfor tunge lastvogne på det kinesiske marked, der er verdens største lastbilmarked.

Med en købspris på omkring 5,9 milliarder svenske kroner har Volvo købt 45 % af aktierne i selskabet Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV), der sidder på den næststørste markedsdel indenfor tunge lastvogne på det kinesiske marked, der er verdens største lastbilmarked.



Den anden del af selskabet ejes af moderselskabet Dongfeng Motor Group. Volvos investering i DFCV er samtidig den største svenske industrielle investering i Kina nogensinde.

- Ud fra en strategisk vinkel er handlen meget vigtig for os. Det kinesiske lastbilmarked er lige så stort som det nordamerikanske og det europæiske marked tilsammen. Nu er verdenskortet komplet for Volvokoncernen, konstaterer koncernchef ved Volvo, Olof Persson,

Dongfeng Motor Group flytter nu sin allerstørste del af sin lastvognsvirksomhed til det nye fælles selskab. Det nye selskab skal nu vækste i Kina, men Olof Persson er også klar på at en international ekspansion også er med i planerne. Det skriver Dagens Industri.se.

- Vi har samarbejdet med Dongfeng Motor Group siden 2007 og lært selskabet, menneskene og produkterne at kende. Vi har også haft tid til at diskutere det næste skridt i vort samarbejde med dem. Og den diskussion har ledt frem til en stærk base. Vi har helt fra begyndelsen et stort fælles syn på hvordan vi skal styrke mærket, siger Olof Persson.

Lastbilsproducenterne i Kina, der i blandt Dongfeng, er endnu ikke kommet så langt i den tekniske udvikling som Volvo og andre vesterlandske lastvognsproducenter. Men at Dongfeng blot skal anvende samarbejdet med Volvo til at snylte på teknologien afvises af Olof Persson.

- Kina har været en hvid plet i vor globale virksomhed. Nu får vi en fantastisk tilstedeværelse i landet, siger Olof Persson. Volvo har tidligere mislykkedes med sine forsøg på at samarbejdet med kinesiske lastvognsproducenter, men det gør ikke Olof Persson urolig.

Hvad betyder handlen for Volvkoncernens virksomhed i Sverige?

- Vores erfaringer fra tidligere, når vi har lavet forretninger i vækstlande, er at engagementet har været med til at højne aktivitetsniveauet i hele koncernen og dermed skabt job blandt andet i Sverige, siger Olof Persson.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.055