23948sdkhjf

30.000 vognmænd bag stop for liberalisering

Nordic Logistics Association og den tyske organisation Bundesverband Güterkraftverkehr und Logistik er enig om, at der ikke er plads til en yderligere liberalisering af cabotagekørslen.

Nordic Logistics Association og den tyske organisation Bundesverband Güterkraftverkehr und Logistik er enig om, at der ikke er plads til en yderligere liberalisering af cabotagekørslen.



- Både NLA og BGL har den klare opfattelse, at andre tiltag er nødvendige, før EU må og skal fortsætte en yderligere liberalisering af vejtransportmarkedet, hedder det i en fælles erklæring fra de to organisationer, der repræsenterer 30.000 vognmænd i de nordiske lande og Tyskland. Der er behov for en konsolidering af det nuværende marked og en yderligere harmonisering af konkurrencebetingelserne såsom lønomkostninger og sociale forhold med henblik på at tillade vores vejgodstransportører at drive virksomhed, der er socialt, økonomisk og miljømæssigt bæredygtige, fastslår erklæringen.

Flodbølge af social dumping

- Organisationernes holdning er udtryk for en reel bekymring for, at vores nationale virksomheder drukner i en flodbølge af social dumping, dårlige rammevilkår og miljømæssig ligegyldighed – alt sammen i jagten på den billigste transport i et marked, hvor godsmængderne frem mod 2020 bliver mere end fordoblet på det europæiske marked, forklarer formand for NLA og adm. direktør i DTL Erik Østergaard.

Han peger på, at mødet gav en klar indikation af, at de tyske vognmandsvirksomheder i hjertet af Europa slås med de samme problemer, som danske virksomheder

- Det er bekymrende og må give Kommissionen anledning til alvorlige overvejelser om, hvilket udspil man vil lægge for dagen, mener Østergaard.

Går udover SMV’er

I erklæringen fra organisationerne fastslås det, at cabotagekørsel må og skal være et instrument med begrænset og midlertidig karakter og hægtet op på en forudgående international transport – netop for at sikre fair og lige konkurrencebetingelser mellem medlemslandene i EU.

Prof. Dr. Karlheinz Schmidt, der er adm. direktør for BGL og dermed repræsentant for 10.000 tyske vognmænd, konstaterer, at hvis ”cabotagens midlertidige karakter ikke fastholdes”, frygter man for konsekvenserne for hovedparten af de små og mellemstore virksomheder.

- De vil forsvinde ud af store dele af transportmarkedet. For begge organisationer vil en yderligere åbning uundgåeligt lede til en forværring af den sociale dumping i EU, siger BGL-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081