23948sdkhjf

Besk vognmandskritik af forslag om kilometerafgift på 4 kroner

Vognmand Christian Jensen kommenterer forslag fra Det Økologiske Råd om en mere end dobbelt så høj kilometerafgift på lastbiler, som den regeringen planlægger.

Vognmand Christian Jensen kommenterer forslag fra Det Økologiske Råd om en mere end dobbelt så høj kilometerafgift på lastbiler, som den regeringen planlægger.



Regeringen lægger op til en kilometerafgift på alle lastbiler over 12 tons totalvægt på 1,5 krone. Det vil give statskassen en merindtægt på 2,8 milliarder kroner årligt – fratrukket de formentligt betydelige omkostninger til opkrævningen.

Men det er langtfra nok ifølge sekretariatsleder Christian Ege og senior rådgiver Kåre Press Kristiansen fra Det Økologiske Råd. De foreslår i et debtatindlæg i Jyllands-Posten, at lastvogne skal betale 3-4 kroner per kilometer – det sker med henvisning til en undersøgelse fra DTU, der hævder, at lastvogne reelt belaster samfundet med 3,52 kroner per kilometer i form af trængsel, vejslid, trafikulykker og luftforurening.

Kronikken er omtalt her på Transport-Tidende mandag.

Redaktionen har modtaget denne kommentar fra vognmand Christian Jensen, Frederikshavn.

Nå - ikke højere!
Senior rådgiver Kåre Press Kristiansen og sekretariats leder Christian Ege fra Det Økologiske Råd har i deres samfundsbetalte visdom fundet ud af, at kilometerafgiften for lastbiler bør være 3-4 kroner per kørt kilometer.
Dertil kan man vel bare smile og sige, nå ikke mere.
For folk med kendskab til virkelighedens verden ved jo bedre – heldigvis.
Deres regnestykker frister forhåbentlig ikke i et andet råd , nemlig det Det Økonomiske Råd .
Det er jo helt ovre i den tragikomiske verden, at man skal høre på sligt ammestuesnak fra personer, som vi som samfund – henset til deres position, titler og virkelighedsfjerne holdninger – formodentlig har givet en dyr samfundsbetalt uddannelse.
En uddannelse, som efterfølgende giver dem mulighed for, og betales af på ved, at optræde som frelsere for hele samfundet for alle andres penge end deres egne. For de har jo fået det embede, som er alfa og omega for at kunne udøve den magt, som samfundet uforvarende har givet dem gratisgennem den samfunds betalte universitets uddannelse.
Uden dem og deres lige ville det danske samfund være et rigere samfund.
Mon ikke mangen en almindelig jordnær håndværker, ufaglært arbejder og også chauffør kunne have været slige Erasmus Montanus’er foruden, fordi de så havde levet i et land, der kunne levere konkurrence dygtige danske arbejdspladser til de ledige med betalingsdygtige skattekroner til gavn for værdig trængende i samfundet
At en så urealistisk fordyrelse af hele Danmarks vareforbrug helt pr. automatik ender hos forbrugeren finder vel ikke plads i deres religiøse fanatisme.
Alene i den virksomhed jeg er med til at styre vil hver krone man lægger på pr. km. betyde 3,5 millioner kr. pr år, så kan enhver jo regne ud hvad der skal lægges på til kunden, hvis vi skal gange med 3 eller 4 kr..
I avisen Nordjyske fandt man forleden lige netop eksempler på, hvad en kørselsafgift vil afstedkomme af ekstra omkostninger.
Formanden for DI i Nordjylland, direktør Richard Fynbo, Fynbo Konserves i Vrå oplyser her, at virksomhedens ved en kilometertakst på 1,50 kr. skal betale 1,4 milioner kroner mere for fragten. Nordic Seafood i Hirtshals kan se frem til en ekstraregning på 2,2 millioner kr. pr. år.
Mon ikke flytteplaner i den forbindelse er aktuelle i sådanne virksomheder?
Og skal vi lige slutte med noget som den almindelige befolkning kan forstå, så er det jo mange år siden, at statens samlede provenu på registreringsafgift, afgift på benzin, dieselolieafgift, CO 2 afgift vægtafgift , forsikringsafgift + de afgifter jeg lige har glemt, passerede 40 milliarder (40000 millioner ) om året.
Og indtil det herres år 2011 har vi aldrig fået veje og vejanlæg (nyanlæg og vedligehold ) for i nærheden af halvdelen, af det beløb.
De allerstørste af ovennævnte afgifter blev indført til det formål, at den motoriserede trafik skulle selv betale udgifterne til vejene.
Lige fra første dag har privatbilismen og transporterhvervet betalt mellem to og tre gange til denne pulje end man har fået veje for
Så uden slige samfundsfrelsere som Kåre Press og Chr. Ege, og alle deres universitets venner, ville Danmark have været et rigere samfund, der havde råd til at hjælpe dem, der har brug for hjælp.
Men som den intellektuelle klasse formerer sig , hvor alle vegeterer på produktionslivet så er der dystre udsigter til at regulært arbejde igen tilkommer til den ære som fortjenes.
Hilsen
Vognmand
Christian Jensen
Frederikshavn
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078