Underkørings-kofangere svigter
FDM-test viser, at de såkaldte underkørings-kofangere bag på lastvogne er for svage – det koster liv og førlighed for bilister i hele EU.
EU indførte i 2007 krav om underkørings-kofangere på lastvogne, der skal reducerer skaderne på personbiler, der påkører lastvognstoget bagfra. Men en test, som tyske ADAC har gennemført sammen med blandt andre FDB i Danmark viser, at underføringskofangerne svigter.
- Testen viser, at underkørings-kofangerne langtfra kan modstå belastningen ved en kollision med en bagfrakørende personbil. I stedet for at bremse, fortsætter personbilen helt ind under lastvogntraileren, som maser både forrude, instrumentbord og forsæder, siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.
Når underkørings-kofangerne ikke opfylder deres formål, så skyldes det, at de er for svage til at modstå en påkørsel fra en bagfra kommende personbil. Problemet forværres ved, at underkørings-kofangerne typisk ikke når langt nok ned til at ’fange’ en personbils egen frontkofanger, der er afgørende for virkningsgraden af personbilens egne kollisionsdæmpende konstruktion og sikkerhedssystemer.
Testen viser angiveligt, at personbiler vil klare en kollision langt bedre, hvis underkørings-kofangerne forstærkes og placeringen ændres. Et tiltag, som anslås at kræve en merudgift på beskedne 750 kroner per køretøj.
- De få ændringer betyder, at kofangeren nu både fanger og modstår presset fra den påkørende personbil. Samtidig aktiveres personbilens sikkerhedszoner ved sammenstødet, så kollisionen bliver knapt så voldsom, og dermed reduceres risikoen for alvorlige kvæstelser hos bilens fører og forsædepassager markant, siger Søren W. Rasmussen.
Ifølge tal fra Vejdirektoratet mister i gennemsnit to mennesker om året livet på de danske veje i underkøringsulykker, mens 11 kvæstes. I Tyskland er tallet op mod 40 dræbte i tilsvarende ulykker, mens 400 kommer svært til skade.
FDM oplyser, at bilistorganisationen nu vil tage kontakt til de danske myndigheder med henblik på at få ændret og skærpet kravene til lastbilers kofangere.
En reel effekt af en forbedring opnås dog først i det øjeblik kravene skærpes i hele EU – ikke mindst set i lyset af, at en stadig større andel af godstransporten på de danske veje foregår på udenlandske lastvognstog.
Se video af testen af lastbilers underkørings-kofangere på www.FDM.dk/crashtest