23948sdkhjf

En gang til for Prins Knud i Folketinget

”So ein Ding” skal vi også have. Det synes at være politikernes bedste argument, når de skal forklare, hvorfor Danmark fra 2015 skal have en lastbilafgift: Tyskerne har deres maut, og så skal Danmark også have sin lastbilafgift.

”So ein Ding” skal vi også have. Det synes at være politikernes bedste argument, når de skal forklare, hvorfor Danmark fra 2015 skal have en lastbilafgift: Tyskerne har deres maut, og så skal Danmark også have sin lastbilafgift.



Af Gwyn Nissen

Men vi forklarer gerne endnu engang for Prins Knud i Folketinget, hvorfor lastbilafgifter i den tiltænkte form ikke er en farbar vej herhjemme:

– Tyskland er i høj grad et transitland, mens Danmark er præget af national trafik samt internationale trafikker til og fra landet.

– Afgiften får ingen adfærdsregulerende effekt, idet Danmark ikke kan tilbyde noget alternativ i form af en velfungerende jernbanetransport.

– Danmark er lille og indførelsen af en GPS-baseret vejafgift bliver dyr. Der vil blive opkrævet flere hundrede millioner kroner, som går til en opretholdelse af systemet.

– Man gør et erhverv til skatte-opkræver på statens vegne, og en hårdt trængt branche risikerer at sidde tilbage med en del af regningen.

– Den del af regningen, som branchen får sendt videre, skal betales af erhvervslivet – og siden af forbrugerne. Men det er ikke givet, at danske virksomheder kan få mere for deres varer i f.eks. udlandet. Dermed er vejafgiften med til at svække danske varers konkurrencedygtighed.

– En vejafgift rammer geografisk skævt og tilfældigt: erhvervslivet og transportbranchen i yderområderne risikerer et ekstra afgiftssmæk.

– Den tunge trafik vil flytte fra motorvejen over på landevejen. Den erfaring har tyskerne allerede gjort, og hele byer oplever et sandt trafikhelvede.

– Tyske vognmænd bliver kompenseret for deres mautudgifter, f.eks. når de investerer i miljøvenlige køretøjer. Det er ikke en del af den danske plan, at branchen får tilbageført en del af vejafgifterne.

Der er derimod kun ét godt argument for en vejafgift:

– Der kommer flere penge i statskassen.

Men de kan altså godt hentes på en smartere måde, som ikke rammer dansk erhvervsliv, bringer en branche i uføre eller koster en bondegård. Tilbage til start.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063