Ny fregat-besætning fortsætter dansk piratjagt
Fregatten Iver Huitfeldt klar til at genoptage patruljeringen ud for Afrikas Horn efter udskiftning af den 150 mand store besætning.
I starten af denne uge afløste en ny besætning den ”gamle” Iver Huitfeldt-besætning, der stævnede ud på piratjagt fra Flådestation Korsør i midten af oktober. Fregatten deltager i NATOs antipiraterioperation Ocean Shield i farvandet ud for Somalia.
Både Carsten Fjord-Larsen og størstedelen af hans cirka 150 mand store besætning har tidligere været på piratjagt ud for Afrikas Horn.
- Besætningen møder en markant anderledes piratsituation, end sidst de sejlede i området. Der er færre angreb, og piraterne har generelt svært ved at komme til søs, fordi krigsskibene sejler tæt på kysten, siger orlogskaptajn Thomas Rasmussen fra afdelingen for internationale operationer i Søværnets Operative Kommando.
Besætningsskiftet skete på Seychellerne, hvor den nye besætningen nu gennemfører den sidste finpudsning, inden skibet atter stævner ud på piratjagt.
Bedre samarbejdeSammen med skibe fra flere nationer er Iver Huitfeldt en del af NATOs Operation Ocean Shield. Derudover opererer også en flådestyrke fra EU og Combined Maritime Forces samt nationale enheder i området omkring Somalia.
- Samarbejdet mellem de forskellige nationaliteter og flådestyrker bliver bedre og bedre, både med hensyn til operative procedurer, kommunikation og logistik. Eksempelvis vil den enhed, der er tættest på et muligt piratangreb, komme til undsætning, uanset hvilken styrke den tilhører, siger orlogskaptajn Thomas Rasmussen.
Pirater pressetOrlogskaptajn Thomas Rasmussen fortæller, at når IVER HUITFELDTs mandskab genoptager patruljerne, vil de møde lokale fiskere, der kan fortælle, at Somalias befolkning generelt er blevet mere negative over for piraterne og deres dårlige indflydelse på landets tilstand.
- Flådestyrkerne har nu i længere tid været proaktive. Vi patruljerer helt tæt på kysten. Samtidig kalder vi skibe i området for at finde ud af, om de følger de udstukne retningslinjer for selvbeskyttelse i området, de såkaldte Best Management Practices, siger orlogskaptajn Thomas Rasmussen.
Men selvom handelsskibene er blevet bedre til at beskytte sig selv mod trusler – blandt andet ved anvendelsen af civile bevæbnede vagter - og piraterne bogstaveligt talt er presset tilbage på land, så er truslen stadig til stede.
- Det vedvarende militære pres fra flådestyrkerne og handelsskibenes selvbeskyttelse har forbedret situationen meget, men det betyder ikke, at vi kan sejle hjem. Blandt militæreksperter og i NATO er det alment anerkendt, at der sandsynligvis vil opstå tilbagefald, hvis presset lettes, siger orlogskaptajn Thomas Rasmussen.