23948sdkhjf

Batterier: Ingen grund til at ændre design

Boeing er ikke ene om at bruge litium-ion batterier i deres nyeste flytype.

Boeing er ikke ene om at bruge litium-ion batterier i deres nyeste flytype.



Også hos konkurrenten Airbus bruger man den type batterier i selskabets kommende Airbus A350XWB-fly, der skal tage kampen op mod netop Dreamlineren. Men indtil videre tager Airbus problemerne med batterierne med sindsro.

- Vi ser ingen grund til at ændre designet af de elektriske systemer ombord på A350’eren indtil vi ved mere,sagde Airbus’ koncerndirektør, Fabrice Brégier, torsdag på et pressemøde i Airbus-hovedkontoret i Toulouse i Frankrig.

Han forventede at Airbus A350XWB ville flyve første gang i midten af 2013.

De litium-ion batterier, som anvendes af Boeing er produceret af japanske GS Yuasa. Airbus-batterierne er til gengæld fra franske Saft. Batterier fra Saft bruges blandt andet også i kampflyet F-35 Joint Strike Fighter.

Litium-ion batterier har dobbelt så høj energitæthed som de cadmium-batterier, som normalt benyttes i passagerfly. Og litium-ion batterierne er kendt for at kunne bryde i brand ved overspænding. Men det er ifølge Teknisk Ukeblad en kendt problemstilling, som Boeing må forventes at have taget højde for ved designet af flyet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11