Batterier: Ingen grund til at ændre design
Boeing er ikke ene om at bruge litium-ion batterier i deres nyeste flytype.
Også hos konkurrenten Airbus bruger man den type batterier i selskabets kommende Airbus A350XWB-fly, der skal tage kampen op mod netop Dreamlineren. Men indtil videre tager Airbus problemerne med batterierne med sindsro.
- Vi ser ingen grund til at ændre designet af de elektriske systemer ombord på A350’eren indtil vi ved mere,sagde Airbus’ koncerndirektør, Fabrice Brégier, torsdag på et pressemøde i Airbus-hovedkontoret i Toulouse i Frankrig.
Han forventede at Airbus A350XWB ville flyve første gang i midten af 2013.
De litium-ion batterier, som anvendes af Boeing er produceret af japanske GS Yuasa. Airbus-batterierne er til gengæld fra franske Saft. Batterier fra Saft bruges blandt andet også i kampflyet F-35 Joint Strike Fighter.
Litium-ion batterier har dobbelt så høj energitæthed som de cadmium-batterier, som normalt benyttes i passagerfly. Og litium-ion batterierne er kendt for at kunne bryde i brand ved overspænding. Men det er ifølge Teknisk Ukeblad en kendt problemstilling, som Boeing må forventes at have taget højde for ved designet af flyet.