23948sdkhjf

Minister vil følge luftfarten tættere

- Der blev sagt nogle ting i går, som jeg selvfølgelig godt var klar over. Men der blev bestemt også sagt nogle ting, som jeg ikke har været opmærksom på før i går.

- Der blev sagt nogle ting i går, som jeg selvfølgelig godt var klar over. Men der blev bestemt også sagt nogle ting, som jeg ikke har været opmærksom på før i går.



Sådan siger transportminister Henrik Dam Kristensen i dag til Berlingske Business, efter han i går mødtes med Rådet for Dansk Luftfart. Rådet der netop er blevet dannet, tæller repræsentanter for arbejdsmarkedets parter i flybranchen, passagerer og privatflyvningens organisationer.

Ministeren løftede ikke sløret for præcis, hvilke områder han fik mere indsigt i på mødet, som han selv betegner som "glimrende." Men det står klart, at et vigtigt punkt på dagsordenen var social dumping og brug af løsarbejdere og vikarer, som ifølge både flyselskaber og de ansattes fagforbund er en stor trussel mod dansk luftfart.

Ifølge Check-in frygter de kabineansattes forbund CAUs formand Helge Thuesen, at der kommer en blåstempling af brug af udenlandsk arbejdskraft på danske fly.

- Vi kan være bekymret for, at der om fem år ikke findes danske kabineansatte om bord på flyene. I stedet rekrutteres der udenlandske medarbejdere gennem vikarbureauer og løse kontrakter, siger han til check-in.

Og hvis man skal tro transportministeren, så har Helge Thuesen ikke talt forgæves. Henrik Dam Kristensen vil nu have endevendt branchens problemer.

- Som jeg hører det, så er noget af det danske problemer, som vi har mulighed for at tage fat på, andet er EU. Det er jo sådan med transport, at det er ret kompliceret, fordi det ofte foregår mellem lande, siger Henrik Dam Kristensen.

I 2008 blev der tilføjet en ændring til den danske udlændingelov, der betyder, at flyselskaber har ret til at have ansætte asiatisk personale, der svarer til højst 20 procent af den samlede besætning på flyvninger mellem Danmark og Asien.

Ifølge SAS er deres kinesiske og japanske personale delvist på danske overenskomster og ansættelserne er ikke sket for at spare penge, men af på grund af sikkerhedsmæssige og kulturelle hensyn.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063