23948sdkhjf

Scania ny markedsleder for busser i 2012

Registreringstallene for det danske busmarked 2012 er nu endelig opgjort, og her kan den svenske busproducent Scania glæde sig over at have generobret 1. pladsen for busser over 12 tons totalvægt (>30 passagerer) efter næsten 15 års fravær.

Registreringstallene for det danske busmarked 2012 er nu endelig opgjort, og her kan den svenske busproducent Scania glæde sig over at have generobret 1. pladsen for busser over 12 tons totalvægt (>30 passagerer) efter næsten 15 års fravær.



Med 89 registreringer af det samlede marked på i alt 334 nye busser i 2012 opnåede Scania en markedsandel på ca. 27 % foran Irisbus med ca. 21 % og Volvo med ca. 19 % af markedet.

- I 2012 gik det danske busmarked frem med knap 5 % i forhold til 2011. Bag tallene gemmer der sig dog et fald på markedet for turistbusser, mens leveringerne af by- og regionalbusser gik lidt bedre end året før, fortæller Scanias markedschef for bus, Anita Palm Laursen.

- Hos Scania har vi oplevet en klar stigning i efterspørgslen på totalløsninger, hvor vi som leverandør påtager os det fulde ansvar for bussernes drift, siger hun.

Medvirkende til Scanias fremgang på det danske busmarked er registrering af et stort antal Scania OmniLink bybusser. I 2011 og 2012 har Scania leveret mere end 120 stk. 2- og 3-akslede OmniLink med kapacitet fra 65 til 120 passagerer til den kollektive trafik i Storkøbenhavn.

- OmniLink’en er klart vores mest populære produkt. Busoperatørerne værdsætter især den store driftssikkerhed, det lave brændstofforbrug samt Scanias dedikerede opbakning på servicesiden, konstaterer Anita Palm Laursen.

For 2013 forventer hun et nyt barsk år på grund af forholdsvis få nye udbud i den kollektive trafik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047