P+S Werften skal færdiggøre nye DFDS-skibe
Det P+S Werften-ejede Volkswerft i Stralssund genoptager mandag arbejdet på de to ro/ro-skibe til DFDS.
Det sker efter det konkurstruede værfts kurator og DFDS har underskrevet en aftale om færdiggørelse af de to ro/ro-skibe, der blev bestilt og påbegyndt før en betalingsstandsning i P+S Werften satte produktionen i stå i slutningen af august sidste år.
Aftalen er endnu ikke endeligt godkendt, men kuratoren, advokat Berthold Brinkmann, forventer at det sker.
- Fordi vi tror godkendelsen vil blive givet, har jeg bedt den driftsansvarlige virksomhed, Stralsunder Schiffbaugesellschaft, at tage de nødvendige skridt til at igangsætte produktionen på Volkswerft Stralsund. Det betyder at skibsværftet vil være oppe og køre igen. Ved at placere en ordre, har DFDS helt klart vist sin tillid til medarbejdernes kompetencer, siger Brinkmann.
Aftalen kommer efter forbundslandet Mecklenburg-Vorpommern i slutningen af november stillede en garanti på 43,5 millioner euro – der var en forudsætning for en eventuel færdiggørelse af de to DFDS skibe.
Det skriver maritimedanmark.dk med marinelink som kilde.
Statslige kunderDe to ro/ro-skibe er bestilt af DFDS som en del af den såkaldte ARK-kontrakt, som det danske og tyske søværn fornyede. ARK-kontrakten betyder, at skibene står til rådighed for militære søtransporter. Netop en kontrakt om levering af mindre flådefartøjer til det tyske søværn har tidligere medvirket til genoptagelse af produktionen på det P+S Werften-ejede værft i Wolgast.
Dermed adskiller disse to nybygningsprogrammer fra færgerederiet Scandlines og Royal Arctic Lines, der begge har ophævet kontrakter på nybygninger fra P+S Werften, fordi det ikke var muligt at få en tilfredsstillende aftale med kurator.