Nødbremser kunne hindre stor-ulykke
Udstyr med kollisionsvarsler og nødbremsning kunne have forhindret, at det gik så galt, da 71 biler tirsdag formiddag tørnede sammen i tæt tåge på den svenske motorvej E4 nordøst for Helsingborg på Tranarpsbroen.
Det siger Volvo Lastvognes ansvarlige for trafik og produktionssikkerhed, Carl Johan Almqvist ifølge Ingeniøren.
Først gik det galt i det nordgående spor, hvor 43 køretøjer endte med at være indblandet, heraf mange lastbiler. Og kort efter begyndte sammenstødene i det sydgående spor, hvor 28 køretøjer endte med at være smadret. En person mistede livet.
Vejrforholdene var ekstreme med glatte veje og tåge med sigtbarhed på 10-15 meter.
Carl Johan Almqvist vurderer, at ulykken ville være en del mindre, hvis lastbilerne havde været udstyret med nødbremsesystemer som dem, der fra 2015 bliver lovpligtige i alle nye lastbiler i EU. De findes desuden i Volvos nye FH-serie.
Nødbremsesystemet holder i første omgang øje med kollisionsfaren ved hjælp af et kamera og en radar. Både i mørke og tåge kan systemet afgøre afstand og hastighed på andre køretøjer og reagere herefter.
Ved hjælp af en rød lampe i førerhuset advarer systemet, når der er fare for kollision. Tager føreren ikke affære, bliver advarslen suppleret med blink og gentagne advarselslyde. Er der igen ingen reaktion fra chaufføren, begynder systemet så småt at bremse lastbilen.
- Systemet havde dæmpet trafikken, og får du mindsket hastigheden, så mindskes ulykkens omfang også, siger Carl Johan Almqvist til NyTeknik.se.
Tæt på ulykken
TTN har talt med en chauffør fra Niels Hansen A/S i Hedensted, der var tæt – meget tæt – på den voldsomme ulykke.
Han fulgtes ad sammen med to kolleger og de kørte hver deres vogntog. De kørte med ekstra afstand på grund af tågen, da de blev advaret om ulykken forude af den bagerste, som havde modtaget en telefon-besked fra en anden chauffør.
Chaufføren kunne ikke se noget uheld fremme i tågen, så han troede ikke på det. Men han fandt ud af at vejen var spejlglat og reducerede hastigheden - lige da han havde gjort det blev han overhalet af et vogntog fra et andet dansk firma - som blev involveret i ulykken. En af de tre vogntog fra Niels Hansen A/S blev påkørt bagfra, da de holdt stille på vejen. De tre Niels Hansen-vogntog kørte først videre i går formiddags.