Karup bejler til SAS
Karup Lufthavn og dets kommunale ejere er så utilfredse med Norwegians betjening af indenrigsruten mellem Karup og København, at de nu er parat til at tilbyde en ny konkurrerende operatør lavere takster.
Kort før jul bevilgede de ni kommuner, der ejer lufthavnen, et lån til lufthavnen på fem millioner kroner og en lånegaranti på et tilsvarende beløb. Det er de penge, der skal bruges til at finansiere de lavere indtægter det vil give, hvis lufthavnen skal give rabatter til en ny operatør.
- De fem plus fem millioner blev bevilget for at vi kan købe os tid til at finde andre løsninger, understregede Holstebros borgmester, H.C. Østerby (S), på en konference, som Brancheforeningen Dansk Luftfart og Transportøkonomisk Forening afholdte i København mandag. Det skriver check-in.dk.
Direkte adspurgt af SAS' public affairs direktør, Lars Wigelstorp Andersen, svarede Karup Lufthavns direktør, Erik Jakobsen, at pengene blandt andet skal gå til at tilbyde lavere takster til operatørerne.
Karup Lufthavns problem er, at Norwegian normalt kun flyver fire gange om dagen på ruten til København.
Lufthavnens problem er, at Norwegians fly reelt er 2-3 gange for store til ruten. Flyene burde have halvt så mange sæder som de 189 sæder, som der ofte er at finde i de største Norwegian-fly.
Samtidig har ingen andre aktører endnu skulle nyde noget af at konkurrere med Norwegian på Karup-ruten. Men det vil lufthavnen meget gerne lave om på. Og derfor bejler man meget kraftigt til især SAS.