23948sdkhjf

Regioner modarbejder fly-strategi

I marts sidste år barslede et særligt luftfartsudvalg under Transportministeriet med en diger rapport om dansk luftfarts rammevilkår og udviklingsmuligheder.

I marts sidste år barslede et særligt luftfartsudvalg under Transportministeriet med en diger rapport om dansk luftfarts rammevilkår og udviklingsmuligheder.



Rapporten slog fast, at det er i hele Danmarks interesse, at Københavns Lufthavn er så stærkt et nordeuropæisk knudepunkt for flytrafik som muligt. Men den rapport har man tilsyneladende ikke læst i regionerne vest for Storebælt. Eller også har man læst den og lagt den tilbage i skuffen.

På en konference i Transportøkonomisk Forening mandag, kunne kontorchef Lotte Holten-Møller fra Danske Regioner således fortælle deltagerne om fem regioner med vidt forskellige prioriteringer på luftfartsområdet. Det skriver check-in.dk.

I Region Nords politik for luftfartsbetjeningen af regionen et klart defineret mål om at skabe gode flyforbindelser til de store europæiske trafikknudepunkter som Amsterdam og Frankfurt.

I Region Midtjylland handler det først og fremmest om at styrke Billund Lufthavns position som Jyllands førende lufthavn.

I Region Syd handler det også om internationale lufthavne, og her står vej- og togforbindelser til Hamburg højt på dagsordenen.

På den anden side af Storebælt er dagsordenen en helt anden. For Region Sjælland handler det om at forberede sig på de muligheder, som den kommende Femern Bælt-forbindelse vil give, og skabe en transportkorridor ned gennem regionen og Nordtyskland .

Region Hovedstaden står der Københavns Lufthavn skrevet ud over det hele, skriver check-in.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079