23948sdkhjf

Pendlere skal ud i nødsporet

Danske pendlere skal køre i nødsporene på de mest belastede motorveje i myldretiden. Det indstiller Vejdirektoratet til Transportministeriet.

Danske pendlere skal køre i nødsporene på de mest belastede motorveje i myldretiden. Det indstiller Vejdirektoratet til Transportministeriet.



Hidtil har kørsel i nødsporet kun været benyttet ved vejarbejder, som forsøgsprojekt eller på helt korte strækninger som f.eks. vejlefjord-broen.

Men på en strækning af Køge Bugt-motorvejen ønsker Vejdirektoratet nu at etablere nørdsporskørsel på permanent basis.

Det bekræfter Vejdirektoratet over for Ingeniøren.

I et notat til Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) foreslår Vejdirektoratet, at nødsporet skal inddrages på en seks kilometer lang strækning på den hårdt belastede motorvej mellem ’motorvejskryds Køge’, (hvor motorvejene fra hhv. Jylland/Fyn og Hamborg/Rødby fletter sammen ind mod København og frakørslen ved Solrød Syd længere mod nord.

Her vil det foreslåede projekt betyde, at motorvejen i både morgen- og eftermiddagsmyldretiden udvider sig fra tre til fire spor i hver retning.

Et omfattende ITS-system med variable tavler giver bilisterne besked, når nødsporet åbnes for trafik, ligesom variable hastighedstavler vil indføre en lokal hastighedsgrænse på 90 eller 100 km/h, når nødsporet er åbent for trafik.

Den ITS-baserede styring af trafikken ind i nødsporet kommer dermed til at fungere som et relativt billigt alternativ til en traditionel udvidelse af motorvejen.

Hvis ikke den foreslåede udvidelse bliver gennemført, advarer Vejdirektoratet om, at strækningen i 2018 vil være ’belastet væsentligt over kapacitetsgrænsen med store trængselsproblemer og massive kødannelser til følge’.

De eksisterende nødspor skal forstærkes yderligere for at kunne holde til tung trafik, ligesom de øvrige vejbaner vil skulle gøres lidt smallere end i dag.

Motorvejen er løbende blevet udvidet siden 2000, og den nuværende udvidelse af strækningen mellem Greve Syd og Solrød Syd vil være afsluttet i 2016.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062