23948sdkhjf

Energismart at transportere madvarer med lastbiler

Det er betydeligt mere energismart at lade andre stå for hjemtransporten af maden, end selv at tage den med i personbiler.

Det er betydeligt mere energismart at lade andre stå for hjemtransporten af maden, end selv at tage den med i personbiler.



Det viser studier som det svenske konsulentfirmaet Trivector Traffic har gjort.

At få maden transporteret hjem med lastbil er mere energieffektiv end at køre med sin egen bil til forretningen. Det skriver Mentoronline.se.

Køretøjets vægt sammenholdt med den mængde af mad som transporteres afgør hvor energismat transporten er. Ved selv at transportere 20 kg mad hjem, behøver man at flytte sin bil, der i gennemsnit har en vægt på 1400 kg , hvilket giver en ekstravægt pr kg transporteret mad på 70 kg. En distributionslastvogn som er halvfuld (fem tons mad) vejer ca. 10 ton. Det betyder en ekstravægt på ca. 1 kg pr kg mad.

Distributionslastvognen er meget mere energieffektiv end en personbil trods det at det er en energikrævende måde at transportere varer med sammenlignet med langturslastvogne, tog og søfart. Selv om den mindre bil, som anvendes til hjemtransporten, har en højere energieffekt pr. tonkm end den større distributionslastvogn, kommer den ikke i nærheden af en hjemtransport med personbil.

Total set er der ifølge de studer, som konsulentfirma Trivector Traffic har gjort, et stort besparelsespotentiale i at gå fra persontransporter i egen bil til samordnede godstransporter,

Alligevel er det et kompliceret spørgsmål. Hvis vi tager bilen for at kigge på varen inden vi bestiller den, eller om vi i stedet for at køre til butikken for at handle, eller til et andet sted, er det ikke sikkert, at det totale energiforbrug fra transporterne bliver mindre, konstaterer Trivector Traffic.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065