Stopstreger giver dårligere trafiksikkerhed
Hundredvis af lyskryds er bygget om for at gøre trafikken mere sikker for cyklister.
Nu viser en ny rapport, at krydsene i bedste fald giver en falsk tryghed og måske endda gør trafikken farligere.
Krydsene har fået tilbagetrukne stopstreger og findes i op mod et par hundrede lyskryds alene i Aarhus.
Det betyder, at cyklisterne holder længere fremme end bilerne og venter på grønt.
Ideen er, at bilisterne lettere skal få øje på de ventende cyklister, så man undgår de tragiske højresvings-ulykker.
Nu har det private forskningsbaserede rådgivningscenter Trafitec undersøgt, hvordan stopstregerne faktisk virker, og resultatet er nedslående.
- Fiasko er et stort ord, men de har i hvert fald ikke den effekt, man håbede, siger ingeniør Thomas Buch.
- Der sker lidt flere uheld med personskade mellem bilerne, og det kan skyldes, at det tager lidt længere tid at komme over krydset, og at de bilister, der ikke når over, bremser lidt hårdere, siger Thomas Buch til dr.dk.