23948sdkhjf

Midtjylland trues også af kørselsafgift

I går blæste DTL til kamp mod en kommende kørselsafgift.

I går blæste DTL til kamp mod en kommende kørselsafgift.



Formand for Thy Vognmandsforening Egon Sørensen, Hanstholm, advarede i sin egenskab af formand for Beskæftigelsesrådet i Nordjylland beskæftigelsesministeren og skatteministeren imod konsekvenserne af afgiften i regionen.

Turen er nu kommet til Midtjylland.

En af de vognmænd, der vil blive tvunget til at give en millionregning videre, er HTL Transport i Aalestrup mellem Aalborg og Viborg. Vognmand Henning T. Lauritzen, der er direktør for HTL Transport og samtidig formand for Midtjyllands Vognmandsforening, forklarer i dag i en artikel i dagbladet Børsen, hvordan kørselsafgiften kan blive til 2,4 mio. kr. i ekstraomkostninger for hans virksomhed alene.

Men som formand for Midtjyllands Vognmandsforening, taler Henning T. Lauritzen også på alle midtjyske vognmænds vegne, når han fremhæver, at dyrere transporter som følge af beliggenheden kan få lokale virksomheder til at se sig om efter andre græsgange.

- Det vil gå ud over regionens vognmænd og yderligere forværre den negative spiral, som vognmandserhvervet befinder sig i efter næsten 4 års økonomisk krise. Min egen virksomhed er blot et eksempel, fastslår han.

DTL-beregninger har vist, at området omkring Viborg vil blive voldsomt belastet af kørselsafgiften. Med en kilometerafgift på 1,50 kr. pr. km – altså en syvdobling af den nuværende vejbenyttelsesafgift – vil lastbilkørslen på de 7 hovedveje, der udgår fra Viborg belastes med 170 mio. kr. Den regning vil skulle betales af egnens erhvervsliv.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063