23948sdkhjf

Drewry: solid containervækst – men overkapacitet fortsat udfordring

Drewry Maritime Research venter en vækst i containervolumener på 4,6 procent i 2013.

Drewry Maritime Research venter en vækst i containervolumener på 4,6 procent i 2013.



Men trods den positive volumenforventning, så kommer rederierne til at kæmpe med overkapacitet og deraf følgende pres på containerraterne.

2012 var præget af rederiernes kamp for mere holdbare containerrater. Sidste forår havde rederirne held til at gennemtvinge en stigning til en gennemsnitlig takst på 2800-3000 USD per 40-fods container fra Asien til Europa. Men kapacitetsudfordringen og svigtende ratedisciplin kombineret med svigtende vækstrater i containervolumenerne, har gradvist eroderet raterne, der i starten af indeværende måned lå på et gennemsnit omkring 2400 USD.

En udvikling, der ifølge Drewry skyldes en kombination af en uventet svag højsæson, samt rederiernes manglende vilje eller evne til at tilpasse kapaciteten ved at oplægge tonnage.

Denne grundlæggende udfordring venter Drewry kommer til at fortsætte i 2013, selv om containervolumenerne globalt set ventes at stige med 4,6 procent.

Det skyldes at tilgangen af ny tonnage fortsætter – ikke mindst, når det gælder de helt store containerskibe. Der ventes indsat 40 nye containerskibe med en kapacitet på 10.000 TEU eller derover i løbet af i år.

»Det bliver meget vanskeligt for rederierne at indsætte disse store skibe uden det medfører en forværring af den nuværende udbuds- og efterspørgselsituation, skriver Drewry.

Drewry påpeger, at selv om den forventede globale volumenvækst er solid, så er det tvivlsomt, at en vækstrate på op mod fem procent bliver aktuelt på de store hovedruter. Drewry henviser her til, at hovedruterne mellem Asien og Europa kun har oplevet en vækst i volumnerne på 0,4 pct. i perioden 2008 til 2012.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.052