23948sdkhjf

Ryanair risikerer ekstra-regning

Det irske lavprisflyselskab Ryanair kan risikere at få en ekstra regning på flere hundrede millioner kroner, hvis den europæiske lufttrafikkontrol Eurocontrol får ret i påstanden om, at det irske lavprisflyselskab har vægtangivet selskabets mere end 300 Boeing 737-800 fly for lavt.

Det irske lavprisflyselskab Ryanair kan risikere at få en ekstra regning på flere hundrede millioner kroner, hvis den europæiske lufttrafikkontrol Eurocontrol får ret i påstanden om, at det irske lavprisflyselskab har vægtangivet selskabets mere end 300 Boeing 737-800 fly for lavt.



Eurocontrol er blandt blevet gjort opmærksom på dette forhold via SAS, der i begyndelsen af november måned rettede en henvendelse til luftfartsmyndighederne i de tre skandinaviske lande med anmodning om, at sagen skulle tages op med Eurocontrol.

På baggrund af en samlet henvendelse fra de skandinaviske myndigheder forsøgte Eurocontrol forgæves i løbet af december måned at komme i dialog med Ryanair omkring forholdene. Ryanair har angivet startvægten af selskabets fly til at være 66.990 kilo, mens Eurocontrol mener at vægten skal være 74.990 kilo. Vægtangivelsen har betydning for de overflyvningsafgifter, der betales til de europæiske lande.

Når dansk luftrum overflyves skal der per 1. januar 2013 betales en afgift på 73,56 euro for en fløjet distance på 100 kilometer med 50.000 kilo startvægt. Samlet bliver det til et større beløb årligt, idet Ryanair gennemflyver dansk luftrum i et stort omfang, når selskabets fly skal fra Europa op til Skandinavien eller fra Storbritannien til Østeruopa.

Årligt betaler Ryanair således 65,1 mio. kroner i overflyvningsafgifter til den danske flyvelederkontrol Naviair, hvilket gør det irske lavprisflyselskab til den næststørste kunde i dansk luftrum efter SAS. De såkaldte en-route afgifter fra Ryanair svarer til omkring 60.000 årlige operationer i dansk luftrum.

Ledelsen i Ryanair har fået oplyst, at Eurocontrol CRCO den 1. januar opdaterer databaserne, således at alle Ryanairs fly skal angives med en vægt på 74.990 kilo.

Det kan betyde en merudgift på flere hundrede millioner kroner årligt for det irske lavprisflyselskab. Herudover udestår risikoen for, at de nationale flyveledertjenester, hvis Eurocontrol får ret i påstandene, muligvis kan efterdebitere op til fem års difference i betalingen for overflyvninger.

Hos Ryanair er man ikke overraskende uenig i Eurocontrols beslutning om at opgradere vægtangivelsen for Ryanairs fly.

- Eurocontrol har ingen bemyndigelse til at gøre dette. Vi snyder ikke med vægtangivelserne sådan som SAS blandt andet har påstået. Vi angiver vægten på vore fly i henhold til Boeings flex-rate system samt de irske luftfartsmyndigheders krav, siger Ryanairs koncernchef Michael O´Leary til check-in.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079