23948sdkhjf

El-batterier er en død sild

Batteriskiftestationer vil stå ubrugte hen, og hele ideen med en elbil, der kan skifte batteri på langture, vil glide mere og mere i glemmebogen.

Batteriskiftestationer vil stå ubrugte hen, og hele ideen med en elbil, der kan skifte batteri på langture, vil glide mere og mere i glemmebogen.



Det er en ud af ti forudsigelser for 2013, leveret af analyseinstituttet Pike Research, der har specialiseret sig i det globale marked for elbiler.

I efteråret kørte Better Place ellers en stort opsat annoncekampagne for at sparke gang i salget af Renaults elbil Fluence Z.E. Nettet af skiftestationer rundt om i landet var stort set på plads, og derfor skulle der kunder i butikken.

Men kunderne blev væk, og et salg på nogle hundrede elbiler for hele 2012 stod ikke mål med det trecifrede millionbeløb, som er investeret i infrastruktur med ladere og batteriskiftestationer.

Derfor bliver 2013 et skæbneår for Better Place, siger også Per Jørgensen Møller, der er formand for Dansk Elbilkomite:

- Better Place er hårdt ramt af den generelle stagnation inden for elbiler. På den anden side er hele systemet med batteriskiftestationer også på plads nu, så der skal nok komme flere kunder til. Det bliver bare ikke så mange som Better Place måske have håbet. Derfor tror jeg at 2013 bliver et afgørende år for konceptet, siger han til Ingeniøren.

Pike Research peger især på manglen på forskellige modeller som kritisk for Better Places overlevelse. Ideen var fra starten, at flere bilproducenter ville tilbyde biler med mulighed for batteriskift, men indtil videre har kun Renault leveret en model. Better Place vil ikke be- eller afkræfte, om der skulle være flere på vej.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063