Mejetærskere må have længere påhængsvogne
Landmænd kan fra i år køre med længere påhængsvogne koblet til mejetærskere.
Trafikstyrelsen giver grønt lys for 25 meter lange skærebordsvogntog - mejetærsker tilkoblet påhængsvogn med skærebordet liggende på langs. Det er en forlængelse på tre meter
Det sker på to betingelser, nemlig at der er mindst to aksler, og at akslerne er tvangsstyrede. Trafikstyrelsen undlader at sætte en kilometerbegrænsning på, som blandt andet Dansk Erhverv og Dansk Transport & Logistik foreslog. FDL er også modstander af forslaget.
En sådan løsning er hverken operationel eller praktisk mulig, da placeringen af nettet af forhandlere og reparatører ikke er tæt nok til at fastsætte en tilstrækkelig lav afstand til at sikre, at der kun køres korte strækninger, anfører styrelsen. Derimod afviser Trafikstyrelsen landbrugsorganisationernes ønske om at kunne køre med 3,0 meter brede påhængsvogne overalt.
Kamp om nicherÆndringen i bekendtgørelsen om dimensioner har været genstand for en hård kamp mellem landbruget og vognmandsbranchen, som kæmper for hver en niche.
Godsejer Johan Levy, der driver godset Kalsbøl mellem Horsens og Juelsminde forstår ikke kritikken fra vognmændenes organisationer.
- Dansk landbrug beskæftiger rigtig mange vognmænd. Her på Kalsbøl beskæftiger vi vel, hvad der svarer til et årsværk, oplyser Johan Levy.
- Jeg synes, at vognmændenes organisationer går i små sko i denne sag. Vi er alle pressede af den nuværende regerings nye regler og nye afgifter, så det er da bedre, at vi står sammen.
Johan Levy mener også, at Danmark på færdselsområdet halter bagefter mede at få indført nye regler.
- Udviklingen mod større og større køretøjer går stærkt – og samtidig skal landbrugskøretøjer kører længere og længere på grund af de større brug. Inden længe vil vi nok se, at vogntogene bliver endnu længere – og det tager de ny regler ikke højde for.
På motorvejen- I England må mejetærskere benytte motorvejene, så de ikke hindrer trafikken på landevejene. Det er vel ikke nødvendigt i Danmark, men det er da tankevækkende, siger Johan Levy.
Vognmandsbranchen føler sig blandt andet presset af landbruget, fordi traktorkørsel ikke er omfattet af køre-/hviletid og en række andre forhold, som vognmænd skal rette sig efter. Det er konkurrenceforvridende, mener vognmændene, der blandt andet må se traktorer fra landbrug og maskinstationer kører med stadig flere transportopgaver samt vintertjeneste.