23948sdkhjf

Miljøgruppe i EU utilfreds med dansk søfarts CO2-politik

Danske rederiers pres for at opgive EU-planer om markedsbaserede mål for skibsfartens klimaindsats, vækker skuffelse i miljøorganisationen Transport and Environment Policy Team.

Danske rederiers pres for at opgive EU-planer om markedsbaserede mål for skibsfartens klimaindsats, vækker skuffelse i miljøorganisationen Transport and Environment Policy Team.



Interesseorganisationen – der er en såkaldt NGO-gruppe, som forsøger at påvirke miljø- og klimapolitikken i EU – mener, at dansk skibsfart som en af verdens førende burde gå forrest og kræve langt mere konkrete mål for den globale søfarts udledning af CO2.

EU-Kommissionen opgav sidste efterår planerne om at indføre markedsbaserede mål for udledningen af CO2 fra skibsfarten, til fordel for et program for overvågning og rapportering af CO2-udledningen fra skibene. En kovending, der kom efter pres fra rederiorganisationer i hele Europa – herunder fra Danmark. Rederierne frygter, at europæisk enegang i en så global branche som søfarten, ville resultere i en ulige konkurrence.

- Den danske shippingindustri lagde meget stærkt pres på kommissionen for at få det ændret. De brugte i lighed med andre shippingorganisationer krisen som en undskyldning for at udskyde at skabe en mere grøn industri. Vi havde håbet, at danskerne ville have været mere oplyste, når det kom til at indføre mål for CO2-udledningen, siger Bill Hemmings, der er programme manager for luftfart og shipping i NGO-gruppen Transport And Environments Policy Team.

Det skriver shippingwatch.dk.

Hemmings kritiserer den danske shippingindustri for manglende ansvarlighed, når det gælder om at sikre en mere bæredygtig fremtid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078