Arriva: Flere udliciteringer
Lørdag var det 10 år siden, at Arriva brød DSB's monopol på statslig jernbanedrift i Danmark ved at sende de første tog ud på skinnerne i Midt- og Vestjylland.
Selv om den første tid var kaotisk, så er der i dag enighed om, at monopolbruddet har været en succes.
Derfor mener Arriva også, at det er på tide, at staten sender flere jernbanestrækninger i udbud.
- Den samlede togdrift herhjemme er blevet bedre de sidste 10 år, fordi operatørerne er mere opmærksomme på, at man har tog til tiden og fokus på kunderne. Men udbudsagendaen er gået i stå, og det er synd, for der er mange steder, hvor vi kunne være interesserede i at køre, siger administrerende direktør Thomas Øster.
Rigsrevisionen konkluderede sidste år, at staten har sparet over 300 millioner kroner i perioden 2003-2010 ved at udlicitere de jyske strækninger. Samtidig har man fået flere årlige togkilometer for pengene, ligesom pålideligheden, rettidigheden og kundetilfredsheden vurderes som tilfredsstillende.
Og den succes bør følges op, mener Venstre, som støtter Arrivas ønske.
- Vi vil gerne have bredt de positive erfaringer ud til andre steder i landet, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, som vil bede Folketingets transportudvalg arrangere en høring om emnet.