23948sdkhjf

DTL: Transporterhvervet tåler ikke flere byrder

De seneste konjunkturtal fra Danmarks Statistik viser, at et markant flertal af transportvirksomhederne fortsat oplever en faldende omsætning i de seneste tre måneder sammenlignet med de foregående tre måneder, mens væsentligt flere har oplevet en faldende beskæftigelse, målt over samme periode.

De seneste konjunkturtal fra Danmarks Statistik viser, at et markant flertal af transportvirksomhederne fortsat oplever en faldende omsætning i de seneste tre måneder sammenlignet med de foregående tre måneder, mens væsentligt flere har oplevet en faldende beskæftigelse, målt over samme periode.



Dermed bekræfter den seneste danske temperaturmåling konklusionerne i den internationale transportorganisation IRUs indekstal for vejgodstransport, der forudsiger, at bruttonationalprodukt og transportmængder i EU som helhed vil stagnere i 2013, før der bliver tale om en eventuel stigning.

- Overordnet må vi konstatere, at det danske transporterhverv står i en sårbar og skrøbelig situation med få lyspunkter, og hvor der ikke skal meget til at vælte læsset. Så der er absolut ikke behov for byrder, der yderligere belaster erhvervet, som for eksempel nye afgifter på kørsel med lastbiler, udtaler DTLs økonom Morten Pernø, der henviser til regeringens planer om en syv-dobling af kørselsafgifterne, der vil ramme både transport og produktion.

Mange transportvirksomheder forventer ifølge Morten Pernø en forværring af udviklingen i salgspriserne i de kommende tre måneder. Kapacitetsudnyttelsen er nu faldet til blot 81 pct. efter at have ligget på ca. 90 pct. igennem størstedelen af 2012, og flere landtransportvirksomheder begynder igen at opleve manglende efterspørgsel.

Siden sommeren 2012 er der generelt blevet en større andel af landtransportvirksomhederne, som har oplevet produktionsbegrænsninger efter i en længere periode at have oplevet en væsentlig bedring.

Det skyldes blandt andet, at byggeriet er blevet endnu mere pessimistisk. I industrien er der nu også lige så mange, som vurderer situationen såvel negativ som positiv, hvilket skal ses i lyset af, at industrien siden januar 2010 altovervejende har haft positive vurderinger af situationen. Alt sammen smitter det af på transportaktiviteterne.

- Der er derfor flere signaler, der trækker nedad end opad for situationen i transporterhvervet, som ikke har ånderum til yderligere belastning, men tværtimod bør aflastes, konkluderer Morten Pernø.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094