Hamborg sætter prop i dansk eksport
2014 sættes vejbyggerier i gang syd og nord for Hamborg - og først i 2030 er der "freie Fahrt".
Kan et vejarbejde true dansk eksport? Ja, det mener i hvert fald direktør i transport- og logistikvirksomheden H.P. Therkelsen, Mogens Therkelsen. Han forudser, at udsigten til 15 års vejbyggerier omkring Hamborg er en direkte trussel for den danske fødevareeksport, ligesom byggerierne vil betyde voldsomme problemer for den danske import af varer via Hamborg Havn.
- I dag er Hamborg i forvejen en flaskehals, men fra 2014 bliver det ikke engang et nøglehul. Det bliver ganske enkelt et uoverskueligt problem, siger Mogens Therkelsen, der foruden at være direktør i en transportvirksomhed også er formand for Dansk Industri i Sønderjylland.
Vejprojekterne omkring Hamborg bliver en massiv udfordring for levnedsmiddel-eksportører og transportbranchen, fordi fødevarer til store detailhandelskæder skal leveres til tiden i særlige ”tidsvinduer”.
- Kommer man for sent, må man vente – i værste fald til dagen efter. Og vi snakker om fødevarer, så vi har også en holdbarhedsproblematik, hvor man risikerer at få afvist sine varer ved for sen levering, understreger Mogens Therkelsen.
Han frygter, at det kan blive så bøvlet for detailhandelskæder – og måske omkostningskrævende – at komme gennem og til Hamborg, at danske og skandinaviske varer bliver fravalgt.
Mogens Therkelsen frygter også, at den danske import bliver ramt af generne fra vejbyggeriet:
- Hamborg er Danmarks største havn. Rigtig store importmængder kommer via Hamborg Havn, og de transporter bliver også ramt.
- Vi skal have fundet en løsning, fordi det tenderer til en handelshindring af danske varer, siger Therkelsen, der peger på, at tyskerne er nødt til at sikre en alternativ rute udenom Hamborg, inden projekterne for alvor går i gang.
Værre end tunnelbyggeriOgså i Nordtyskland er der fokus på Hamborg-projekterne, for ligeså vel som danskerne bliver ”afskåret” fra Europa, rammes også det slesvig-holstenske erhvervsliv af det årelange vejarbejde.
At det bliver slemt, hersker der ingen tvivl om: CDU’s Klaus-Peter Hesse siger, at vejprojekterne bliver ”værre end vi kan forestille os i dag – udvidelsen af Elbtunnellen vil være småting ved siden af”.
Hamborg har først lige afsluttet byggeriet af en fjerde tunnel under Elben og den efterfølgende sanering af de gamle tunnelrør.
Syd og nord2014 tages der hul på et massivt byggeri nord for byen, og nu har det vist sig, at den også er gal syd for Hamborg. Dermed er der lagt op til motorvejsbyggerier i Hamborg frem til 2030.
- Vejene skal forbedres og infrastrukturen udbygges – det er vi indstillet på. Men det er tidshorisonten på måske 15 år, som er skræmmende, siger Mogens Therkelsen.
Der er også opbakning fra den tyske regerings side til hans holdning. Statssekretær ved transportministeriet Enak Ferlemann (CDU) forlanger løsninger fra delstaten Hamborg i forhold til trafikafviklingen i perioden, og han udtrykker ligeledes håb om, at den alternative A20-rute vest om Hamborg bliver en realitet.
Låg på HamborgI 2014 tages der hul på udvidelsen af motorvejen A7 nord for Hamborg. Det drejer sig om 65 kilometer, der skal udvides fra fire til seks – og til dels otte spor.
Første etape er strækningen fra Bordesholmer Dreieck i Slesvig-Holsten til Hamburg-Nordwest. Her skal der bygges i fire år.
Herefter tages der hul på det mest komplicerede vejstykke fra Hamburg-Nordwest ned til Elbtunnellen. Her skal vejen på tre strækninger i den indre by forsynes med et ”låg”. Låget skal beskytte borgerne mod den øgede trafiklarm, og samtidig bliver der skabt nye grønne områder ovenpå låget. Det arbejde ventes at tage helt frem til 2024.
Først herefter går man i gang med motorvejen syd for Hamborg. Fire kilometer motorvej mellem Waltershof og Moorburg står på betonstylter. Men betonen og vejen er opslidt og skal fornyes – det vil tage frem til ca. 2030.