23948sdkhjf

Beruset kaptajn havde ikke luft til alkotest

SOK slog alarm, da coaster fastholdt kurs mod kysten i Nordsjælland.

SOK slog alarm, da coaster fastholdt kurs mod kysten i Nordsjælland.



Søndag aften havde coasteren Sunny Maria kurs mod den nordsjællandske kyst. En opmærksom lods konstaterede, at coasteren var langt uden for sejlruten i Øresudn og alarmerede Søværnets Operative Kommando – en alarm, der forhindrede grundstødning.

Søværnets Operative Kommando modtog søndag kl. 19.10 et opkald fra den årvågne lods, der befandt sig på et skib i nærheden af coasteren Sunny Maria og kunne se, at skibet havde kurs direkte mod den nordsjællandske kyst ved Rågeleje.

- Vi kaldte coasteren via Lyngby Radio og kunne se, at den ændrede kurs, men vi hørte intet, fortæller chef for Joint Operation Center ved Søværnets Operative Kommando, orlogskaptajn H. C. Iversen.

Først klokken 19:26 lykkedes det at få kontakt til coasteren, hvis russiske styrmand oplyste, at han ”glemte at dreje”. Styrmanden talte snøvlende og uklart, hvorfor SOK kontaktede Nordsjællands Politi, der sendte sit maritime undersøgelseshold og Marinehjemmeværnet ud for at tale med besætningen.

- På Sunny Maria forsøgte politiet at få både skibets kaptajn og styrmand til at puste i et alkometer, men ingen af dem var i stand til det, fortæller orlogskaptajn H. C. Iversen til en pressemeddelelse fra SOK.

Sagen endte med, at kaptajnen – der har afgivet en blodprøve - blev anholdt og sigtet for spiritussejlads.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078