ITD: Et år med udfordringer og udvikling
Formanden for ITD, Peter Provstgaard, skriver i sin nytårshilsen blandt andet:
Inden for lastbiltransporten er vi vant til markeder, der svinger op og ned. Vi er også vant til debatter, der ind imellem kører på de høje nagler. Selv med denne målestok må vi sige, at 2012 har været et turbulent år.
Henover året har vi oplevet måneder, hvor vi dårligt nok kunne skaffe biler nok til det gods, der skulle flyttes. I andre måneder har hjulene nærmest stået stille. Det har vel aldrig været sværere for de danske vognmænd at tilpasse kapaciteten på et meget nervøst og uforudsigeligt transportmarked.
Det gør det udfordrende at drive vognmandsforretning. Men heldigvis er det en udfordring, som rigtigt mange tager positivt op og får gode og dynamiske forretninger ud af. Vinderne er de vognmænd, som er skarpe, fleksible og evigt nytænkende. Kravet til os er, at vi altid er et skridt foran kunderne og konstant tænker i udvikling og nye muligheder.
Ingen har det nemt lige nu, men det er værd at huske på det høje professionelle niveau, som generelt præger vores branche.
Vi glæder os naturligvis også over, at der er fremgang for ITD. Vi oplever en konstant tilgang af nye medlemmer og slog i løbet af 2012 vores egen medlemsrekord. P.t. er vi 575 medlemsvirksomheder, og det er generelt spændende og dynamiske virksomheder, der kommer til.
Et eksempel er køre-hviletids-området, hvor ITD’s Tachoweb-system virkeligt er slået an i 2012 og nu baner vejen for konkrete fremskridt i virksomhederne og i branchen som helhed.
Samtidig lægger ITD en erhvervspolitisk linje, som peger ind i fremtiden. Vi er optaget af, hvad der skal til, for at danske vognmænd også fremover kan klare sig i en international konkurrence, der bliver mere og mere åben og fri.
Derfor skal de danske lastbilvognmænd løses fra ulogiske og forældede særregler, som sætter os tilbage i forhold til vores udenlandske konkurrenter. ITD er gået til juridisk og politisk angreb på godskørselslovens krav om kollektive overenskomster. Ikke fordi vi er imod overenskomster, men fordi vi er imod tvang og ufleksibelt regelrytteri.
Samtidig kunne vi også godt ønske os meget mere saglighed i debatten om vores erhverv. Cabotagekørsel udgør angiveligt ikke over 5 procent af det danske vejgodsmarked. Hvis vi forholder os fornuftigt, kritisk og fremadrettet til det, så forbliver cabotagekørslen i dette leje, og så behøver vi vel ikke at bruge 95 procent af branchens energi på det fremover.
Med de rigtige tal og fakta på bordet får vi en mere kvalificeret debat og et bedre samarbejde på tværs af branchen. Og når det er i stand, får vi langt bedre muligheder for at løse de problemer, vi reelt står overfor. Det har været ITD’s linje i år – og den fortsætter vi naturligvis med til næste år.
Godt nytår.