23948sdkhjf

Nyt lovforslag sikrer mekanikere

Fremover skal man altid kontakte politiet, hvis en del af kørebanen inddrages i forbindelse med reparation eller fjernelse af et køretøj på motorvej.

Fremover skal man altid kontakte politiet, hvis en del af kørebanen inddrages i forbindelse med reparation eller fjernelse af et køretøj på motorvej.



Det sker som følge af et nyt lovforslag, der skal øge sikkerheden for de faggrupper, der reparerer og bortbugserer havarerede køretøjer.

Folketinget har i dag vedtaget en ændring af færdselsloven. Formålet er at skabe bedre sikkerhed for mekanikere og servicemedarbejdere, der bliver kaldt ud til nødstedte køretøjer, der holder i nødsporet på landets motor- og motortrafikveje.

Baggrunden er, at det er forbundet med betydelig fare at udføre arbejde på en motorvej, uanset om køretøjet skal fjernes eller repareres på stedet.

- Det glæder mig at kunne imødekomme et stort ønske fra mekanikerne om at skabe bedre sikkerhed for dem, der reparerer og fjerner havarerede køretøjer på motorvejen. Jeg tror, de fleste kan forestille sig, at det kan være ganske ubehageligt at udføre den slags arbejde i nødsporet. En motorvej er en farlig arbejdsplads, og det skal være slut med, at nogle faggrupper skal udsætte sig for stor fare for at hjælpe os andre, når vi ikke selv er i stand til at køre videre, siger justitsminister Morten Bødskov.

Med de nye regler præciseres det, at reparation på stedet kun må finde sted, når reparation er den hurtigste måde at få fjernet køretøjet fra motorvejen på.

Desuden skal politiet fremover altid kontaktes, når det ved reparation eller fjernelse er nødvendigt at inddrage en del af kørebanen, således at det fremover er politiet, der skal træffe beslutningen om, at der kan repareres på stedet, inden arbejdet går i gang.

Endelig lægges der op til en forbedring af afmærkningen. Der foreslås således indført en bemyndigelse til, at transportministeren efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om brug af tavlevogn og anden afmærkning ved bjergning af et køretøj og ved udførelse af reparation på motorvej.

Dækbranchen har i mange år arbejdet med denne problematik og allerede for 5 år siden fremlagt både ændringsforslag og handleplaner på området.

- Vi er rigtig glade for, at den nye lov er blevet vedtaget, men der er stadig et stykke arbejde der skal gøres. Nu er der kommet klarhed over, hvem vores medlemmer skal kontakte, når de skal hjælpe de nødstedte på vejene, men en lige så væsentlig ting for sikkerheden er skiltning og afspærring, så der også kan arbejdes uden at sætte livet på spil, siger Volker Nitz, Dækbranchens Fællesråd.

- Vi vil straks efter årsskiftet intensivere arbejdet omkring skiltning og sikring af havaristedet, så vi forhåbentlig også kan have de regler på plads, når den nye lov træder i kraft den 1. juli 2013, slutter Volker Nitz.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078