Danske Havne: Rekorder skaber behov for udvikling
Stadigt større skibe udfordrer erhvervshavne, der må investere i ny infrastruktur, hvor der er plads anløb fra større skibe.
Det fastslår erhvervshavnenes brancheorganisation Danske Havne i sit seneste nyhedsbrev. Det sker på baggrund af en række rekorder på danske og europæiske havne i løbet af december, hvor der er gået rekordstore enkeltlaster over kaj.
Et godt eksempel er verdens nu største containerskib – CMA CGM-giganten Marco Polo – der kun udnyttede kapaciteten på 16.000 20-fodscontainere (TEU) med en fjerdedel. Hvis skibet havde været lastet med mere end 4000 TEU, så ville det aldrig være nået til kaj i Hamborg, fordi det ville stikke for dybt. Dermed illustrerer Marco Polo-anløbet på glimrende vis, at hvis ikke den kontroversielle uddybning af Elben bliver til virkelighed, så kan Hamborg Havn og de tilhørende havneterminaler godt forberede sig på en langsom, men sikker nedtur som hub for den oversøiske skibstrafik.
Ifølge Danske Havne betyder den relativt ringe vanddybde i Elben, at Hamborg allerede nu taber markedsandele til andre vesteuropæiske containerhavne – blandt andet Rotterdam.
Tre danske rekorderDanske erhvervshavne står over for en tilsvarende udfordring, fordi skibene i selv de mindre skibsklasser bliver stadig større.
»I de sidste to uger har havne i Fredericia, Kolding og Nakskov meldt om rekordlaster. Den 6. december havde Fredericia Havn rekord i kornlast. 77.000 ton byg til Saudi Arabien. Den 7. december slog et enkelt skib hele to rekorder i Kolding Havn med 5.700 ton gødning til losning og en ladning skrot blev lastet. Den 5. december blev 7.000 ton sukker lastet i Nakskov Havn med destination til Algeriet,« skriver Danske Havne, der selv har fremsat forsalg til regering og Folketing om en ”Havnepakke 3”, der blandt andet nævner 12 konkrete uddybningsprojekter ved danske erhvervshavne. Det vil koste anslået 479 mio. kroner at gennemføre alle 12 projekter.
»Adgang til havnen fra søsiden er vigtig for at fremtidssikre godshåndtering i havne og øge den samlede mængde af varer og produkter, der kan flyttes fra vej til søtransport,« hedder det fra Danske Havne.