Folketingsforslag om alkolås i alle danske biler
Dansk Folkeparti har stillet forslag om at indføre alkohollå+s i alle danske biler.
Partiets trafikordfører Kim Christiansen begrunder blandt andet forslaget med at sikre, at alle fabriksnye biler skal være udstyret med alkolås. Alkolåsen skal være fritaget for afgift.
Formålet med alkolås i et køretøj er at sikre, at køretøjet ikke kan startes af en fører med for høj promille. En alkolås er et instrument, der er tilsluttet bilens startsystem. Inden bilens fører kan starte bilen, skal vedkommende blæse i instrumentet. Bilen kan kun starte, hvis udåndingsluften har en alkoholpromille, der ligger under en valgt grænseværdi (www.sikkertrafik.dk). Typisk vil denne være lig med eller under grænsen for spritkørsel (0,5 promille).
En række lande har allerede gennemført forsøg med alkolås. Flere stater i Canada og USA har gode erfaringer med alkolås i biler, busser, taxier m.v. I Sverige har man også haft gjort forsøg, hvor alkolås tilbydes som et alternativ til frakendelse af kørekort (www.sikkertrafik.dk).
I Danmark har en række busselskaber erfaringer med alkolåse. I december 2006 begyndte Arriva at teste deres ansatte for alkoholpromille eller indtagelse. Siden er en række chauffører m.fl. blevet bortvist på grund af en promille på 0,5 eller mere. Arriva tester omkring en fjerdedel af deres ansatte hvert år ved uanmeldte besøg. Ifølge Arriva har disse test virket præventivt, da de har færre sager om spirituskørsel end tidligere. (www.jv.dk: »Syv chauffører bortvist efter alkotest«, den 16. januar 2009).
I Danmark er der indført en alkolåsordning i færdselsloven. Ordningen er rettet mod dem, der allerede er blevet taget for spirituskørsel.