23948sdkhjf

3F forslår GPS-betaling i stedet for registreringsafgift

Det vil lette trængselsproblemerne på det danske vejnet, konkluderer rapport fra 3F's Transportgruppe og tænketanken Kraka.

Det vil lette trængselsproblemerne på det danske vejnet, konkluderer rapport fra 3F's Transportgruppe og tænketanken Kraka.



Rapporten "Pejlemærke for ny dansk transportpolitik" lægger op til en såkaldt intelligent kilometerbetaling for både personbiler, varevogne, lastbiler og motorcykler, skriver epn.dk.

Udspillet skal samtidig ses som et indspark til regerings trængselskommission, der ventes at komme med sine anbefalinger i løbet af 2013. Parterne mener, at udspillet kan realiseres frem mod 2020. Udspillet vil samlet set ikke vil øge de skatter, som de danske bilister betaler.

- 60.000 af 3F's 350.000 medlemmer er beskæftiget i transportbranchen. Men vi oplever, at vi ikke bliver hørt - hverken af den tidligere eller af den nuværende regering. Det er også en grund til udspillet, der skal ses som et politisk pejlemærke. Et bud på hvad man kan gøre for at lette trængselsproblemerne, siger Jan Villadsen til avisen.

Han forklarer, at en intelligent kilometerbetaling skal forstås som en differentieret betaling, så det vil være dyrere at køre på bestemte tidspunkter. Samtidig er han helt klar over, at myldretid ikke kan undgås, fordi en stor del af arbejdsmarkedet stadig vil have en 8-16 arbejdstid.

- Men en stor del af lastbiltrafikken kan flyttes til andre tidspunkter. Det kan også gøre transporterne billigere, fordi der vil blive tabt færre penge på at holde i kø, siger Jan Villadsen.

Hvis registreringsafgiften afskaffes vil en Hyundai i20 eller en Fiat 500 bliver cirka 62.000 kr. billigere. Der skal i stedet betales per kørt kilometer. Og her kan ifølge Krakas beregninger køres cirka 220.000 kilometer, før man rammer det beløb, man i dag betaler i registreringsafgift.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066