Effektive malmtransporter med nye vogntog fra Scania
De første køretøjer ud af i alt 400 som Scania skal levere til Peab er nu begyndt at rulle på vejene omkring Northland Resources nyåbnede mine i nærheden af Pajala, Nordsverige.
Scanias leverancer af lastvogne indgår i en samlet løsning, der strækker sig frem til 2012, hvor alt fra finansiering til chaufføruddannelse indgår.
− Aftalen med Peab er en fremgang for vores satsning på at imødegå mineindustriens høje krav om totalløsninger. Scania leverer ikke bare produktionsudstyret, dvs. køretøjer, men også serviceydelser som er optimerede for omkostningseffektive, tunge transporter i døgnet-rundt-trafik, siger Björn Winblad, der er adm. direktør for Scanias forretningsområde Mining.
Køretøjerne skal anvendes til transport af jernmalmskoncentrat fra Northland Resources mine i Kaunisvaara til omlastningsterminalen i Svappavaara, en strækning på 160 km. I Svappavaara lastes der om til Malmbanan.
Transporterne udføres af Peabs datterselskab Clifftons 24,8 meter lange og 90 ton tunge lastvognstog. Køretøjerne er specialdesignede til opgaven af opbyggeren Eksjö Maskin & Truck, påhængsvognsproducenten Parator og Scania. Hele vogntoget omfatter en fireakslet Scania R730 som trækker en treakslet dolly, som har tilkoblet en treakslet trailer.
Vogntogsvægten på det aktuelle vogntog er 90 ton og lastevnen er 63,8 ton, hvilket er blevet muligt ved at Trafikverket har bevilget tilladelse til at overskride den højeste tilladte vogntogsvægt på 60 ton.
Vogntoget er forberedt på en tænkelig udvikling med endnu tungere vogntog, først og fremmest for transportopgaver indenfor mineindustrien. En kombination bestående af en lastvogn, trailer, dolly og trailer vil kunne opnå en samlet vogntogsvægt på op til 117 ton med en nyttelast på op til 84 ton.
Lavere egenvægt− Vi arbejder fortløbende på at sænke egenvægten for dermed yderligere at kunne opnå en højere lastevne, siger Dick Aronsson, der er ansvarlig for salg og markedet ved Eksjö Maskin & Truck som leverer opbygningerne.
Eksjö Maskin & Truck har lang erfaring med sandwichkonstruktioner og udnytter lette og stærke materialer for at imødekomme kundens krav om afdækning af lasten.
Jernmalmskoncentratet må ikke fryse under transport og opbygningerne er derfor isolerede.
Dollyen og traileren er bygget af Parator i Bollnäs, som har lagt et stort arbejde i at vægtoptimere hele konstruktionen. Eksempelvis har SSAB i Borlänge medvirket ved beregninger af det højstyrkestål som er blevet anvendt i dollyen og traileren.
-Vores treakslede dolly er blandt de første i Europa og den bidrager til et reduceret akseltryk, siger Per Olsson, der adm. direktør ved Parator.
Hele vogntoget er udstyret med elektronisk bremsesystem, EBS, hvilket betyder at hele vogntogets bremser aktiveres præcist og samtidigt.
Inden længe vil det også være muligt fra førerpladsen at aflæse vægten samt overvåge dæktrykket på samtlige aksler.
- Det er muligt at undgå driftstop, der er årsaget af dæk som eksploderer, hvis man opdager luftlækager på et tidligt tidspunkt, siger Per Olsson.
En af fordelene med luftaffjedringen på dollyen og traileren er at man har mulighed for at kunne indstille akslerne korrekt, hvilket er vigtigt for brændstofforbruget.
HelhedsløsningCliffton har tegnet et service og vedligeholdelsesaftale med Scania-Bilar Sverige, som har overgivet Norrlands Bil opgaven med at udføre arbejdet. I aftalen indgår også dækleverancer til samtlige køretøjer, en opgave som på sigt indebærer ca. 7000 dæk hvert år.
- Vi skal desuden levere såvel uddannelse som coaching af chaufførerne på stedet, siger Sandro Grimpe, der er servicemarkedsdirektør på Scania-Bilar Sverige.
Scanias leverancer vil øge i takt med at malmbrydningen og vil ved fuld minedrift i 2015 gå helt op til 80 lastvogne om året frem til 2021.
Ved fuld kapacitetsudnyttelse skønnes 400 chauffører årligt at skulle transportere ca. 5 mio. ton jernmalmskoncentrat.