23948sdkhjf

Danmark er sårbar

Vi tænker slet ikke over det i det daglige, men Danmark er i den grad sårbar.

Vi tænker slet ikke over det i det daglige, men Danmark er i den grad sårbar.



Af Gwyn Nissen

I de seneste uger har vi fået en lille forsmag på, hvad der kan ske med vores infrastruktur. Uheldet på det sønderjyske skinnenet har sendt tusindvis af passager i busser og tonsvis af jernbanegods på omveje. Inden jul skulle der være hul igennem igen, så vi slap med skrækken.

Jernbanebroen over Limfjorden og Storstrømsbroens kvaler er andre problemzoner, der viser, hvor sårbare dele af eller hele landet er.

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvad der kunne ske: men tænk over konsekvenserne, hvis Storebæltsbroen (og/eller jernbanetunnelen) måtte lukkes i en uge, en måned eller længere. Eller Lillebæltsbroen, Øresundsbron…Kaos.

Syd for Danmark lurer der også dårligdomme: den aldrende bro over Kieler-kanalen er en tikkende bombe og det samme gælder den endnu ældre jernbanebro ved Rensborg. Sker der noget med dem, påvirkes danske interesser massivt.

Som du kan læse i denne avis, bliver Hamborg indhyllet i vejarbejde de næste 15 år, hvilket får heftig indflydelse på import- og eksport-trafikker.

Danmark er et samfund af øer, der forbindes af broer. Vi er sårbare og derfor er det vigtigt med alternativer: Det dobbelte H (vej- og jernbaneforbindelser gennem landsdelene og mellem landsdelene) er en livsnødvendighed for at et moderne samfund kan klare sig i fremtiden.

Der skal skabes alternativer ned gennem Jylland (dobbeltspor og Hærvejsmotorvej), på tværs af landet (en Kattegatforbindelse), og så skal danske politikere til at interessere sig for hvad der sker syd for grænsen – inden det er for sent og vi bliver helt afskåret.

Chef skifter job

Dansk Transport Forlags chefredaktør og administrerende direktør, Gwyn Nissen, 49 år, skifter job til sommer.

Fra 1. juli skal han være chefredaktør på det tyske mindretals avis Der Nordschleswiger i Aabenraa.

- Når jeg skifter job til sommer vil jeg have haft en spændende tid i transportbranchen og fem fantastiske år i Dansk Transport Forlag, siger Gwyn Nissen. Jeg glæder mig til det nye job, men der vil også være rigtig mange mennesker i branchen, som jeg kommer til at savne - ikke mindst medarbejderne på Dansk Transport Forlag.

Gwyn Nissen vender tilbage til sin gamle læreplads, hvor han var ansat fra til 1987. Herefter gik turen over Jydske Tidende og JydskeVestkysten til Dansk Transport Forlag i Padborg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063