Svært at sælge Cimber-fly
Da Cimber Sterling den 3. maj i år smed håndklædet i ringen og gik konkurs, blev 26 fly arbejdsløse.
15 fly var leasede og leasinggiverne tog dem derfor tilbage og sendte dem efter et stykke tid i arbejde igen hos andre flyselskaber.
De sidste 11 fly var ejet af Cimber Sterling selv. Siden konkursen har kuratorerne arbejdet på at få solgt de 11 fly. Det har dog vist sig at være en svær opgave.
- Det er kun lykkedes os at sælge ét fly i løbet af de mere end syv måneder, der er gået siden konkursen. Og flyene bliver ikke just mere værd når de ikke flyver, forklarer Henrik Sjørslev fra advokatfirmaet Lett til check-in.dk.
Han er sammen med Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert udpeget som kuratorer for boet og har derfor til opgave at realisere boets værdier for at skaffe penge til de efterladte kreditorer.
Salgsarbejdet kompliceres af, at en række leasingselskaber og motorudlejere har pant i i alt 16 flymotorer. En stor del af motorerne er eller har været monteret på flyene. Der er et juridisk slagsmål i gang mellem panthavere og kuratorer, som kan tage et år eller mere inden det er afgjort.
Det betyder, at en køber af et fly kan risikere, at en panthaver pludselig henter flyets motorer, hvis de en dag får rettens ord for, at motorerne tilhører dem. Den usikkerhed gør det ikke lettere at være flysælger.