Bro-ingeniør kan vente klækkelige dagbøder
På et samråd i Trafikministeriet torsdag formiddag kom det frem, at MT Højgaard, som er totalentreprenør på at bygge nye broklapper til Limfjordsbroen, ifølge kontrakten får dagbøder for forsinkelse.
Indtil videre er projektet forsinket siden den 5. november og bliver ikke færdig før nytår. Kun Søfartsstyrelsen har turdet give et estimat på, at broen åbner engang i februar.
Bøderne til entreprenør Højgaard lyder på 15 procent af kontraktsummen per måned, men altså optalt på dage. Den konkrete kontraktsum blev ikke oplyst under samrådet, men Kristian Pihl Lorentzen (V) anslog, at ’projektet må være på mindst 50 millioner kr.’ Banedanmark kan ikke oplyse kontraktsummen, men fortæller, at ifølge den oprindelige kontrakt skulle dagbøderne falde efter den 2. november.
Holder de fast i den oprindelige kontrakt, vil forsinkelsen koste MT Højgaard mindst 29 procent af kontraktsummen - anslået til 14 mio. kr. Det er altså, hvis forsinkelsen varer til nytår, men broklappen bliver sandsynligvis først taget i brug et stykke ind i næste år.
Først når broklappen er klar til montering, bliver der fastsat en endelig åbningsdato.
Broklappen blev påsejlet den 28. marts, og siden da er klappen blevet fjernet af Banedanmark, så skibene kunne sejle forbi igen.
I mellemtiden satte Banedanmark Rambøll til at lave et kvalitetstjek af, hvorvidt svejsningerne - foretaget i Polen - levede op til kravene i kontrakten.
Det viste sig, at der var så mange fejl i svejsningerne, at arbejdet med at udbedre dem ville tage lang tid. Samtidig skulle alle svejsningerne gennemtjekkes, og det betød også, at de skulle sandblæses og derefter males igen.
Bøden til rederiet for påsejlingen vil maksimalt være 8,7 millioner kr., oplyste ministeren, da Danmark har underskrevet en London-konvention, som begrænser rederiers erstatningsforpligtigelse.