23948sdkhjf

Undgå ulykker med snefald fra lastbiler

Lastbilschauffører har selv ansvaret for at deres køretøj er i forsvarlig stand og ikke er til fare for andre. Dette gælder også, hvis der er mulighed for at der kan falde genstande/sne/is ned fra køretøjet.

Lastbilschauffører har selv ansvaret for at deres køretøj er i forsvarlig stand og ikke er til fare for andre. Dette gælder også, hvis der er mulighed for at der kan falde genstande/sne/is ned fra køretøjet.



Det kan være svært at få skrabet sne og is af sin lastbil, både når det gælder chaufførens egen sikkerhed og arbejdstilsynets regler. Her kommer Snebroen i Padborg ind i billedet.

En snebro er en metalkonstruktion på ca. 3 meter i ”gulvhøjde” (med rækværk ca. 4 meter høj), 1 meter i bredden og i en længde, som kan passe til et modulvogntog på 25 meter. Der er en trappe op i den ene ende, så man kan komme op på platformen.

- På selve platformen er der fastgjort sne/isskraber i kæder, som chaufføren skal bruge til at skubbe sne og is ned fra taget. Konstruktionen er lavet sådan, at der kan holde et køretøj på hver side. Vi har indgået en aftale med Aabenraa Kommunes vinterberedskab om at de fjerner den sne der skrabes af lastbilerne, siger John Christensen formand for Aabenraa Erhvervsforening.

Aabenraa Erhvervsforening tog sidste år initiativ til at bygge snebroen for at øge trafiksikkerheden især i området omkring Padborg, hvor koncentrationen af lastbiler er meget høj.

- Vi stiller snebroen til rådighed for alle der har brug for den, og vi håber at rigtig mange vil bruge den, når frosten sætter ind og sneen falder, siger John Christensen.

Håbet med at etablere en snebro i Padborg er især, at mindske de ulykker der sker med fygning og nedfald af sne og is fra lastbiler i vinterperioden især i og omkring Padborg der kan bryste sig af at være Europas største transportcenter. Fremtiden er også sikret, for snebroen er beregnet til de nye modulvogntog, der er seks meter længere end sættevognstog.

- Snebroen er til fri afbenyttelse for alle, på eget ansvar, slutter John Christensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062