Enklere særtransport-regler, tak!
Ønske om forenklet afvikling af overdimensionerede transporter over landegrænser.
En særtransport med en ekstra stor eller tung last, der kører gennem flere europæiske lande, må i dag skifte advarselsskilte på køretøjer og last ved hver grænsepassage.
Desuden er der forskelligheder i kravene til eskortekøretøjer og vejtransportledernes uddannelse i de forskellige lande.
Ved et møde, der blev afholdt for nylig i Oslo, diskuterede eksperter fra de forskellige nordiske lande i en arbejdsgruppe indenfor rammerne af Nordisk Vejforum, NVF, hvilke muligheder der er til stede for at forenkle vilkårene ved særtransporter med langt, tungt, bredt eller højt gods, som f.eks. vindmøller, på vej mellem forskellige lande
-Vi skal effektivisere dette eftersom en hel del af forskellighederne er unødvendige og fordyrende i alle led, siger Mårten Johansson, der er teknikchef ved Sveriges Åkeriföretag.
Arbejdet i NVFs arbejdsgruppe skal samles i en rapport 2014 til beslutningstagere hos de nordiske landes respektive transportmyndigheder, det skriver TransportNet.se.