23948sdkhjf

Fortsat strid om flymotorer

Siden Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj har 16 flymotorer fra konkursboet været midtpunkt i en strid, der kan risikere at trække ud i årevis.

Siden Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj har 16 flymotorer fra konkursboet været midtpunkt i en strid, der kan risikere at trække ud i årevis.



I sidste uge afgjorde Vestre Landsret nemlig, at motorstriden ikke kan løses i Fogedretten, men at sagerne skal afgøres ved en almindelig civil retssag. Det kan tage et år eller mere. I mellemtiden falder motorerne i værdi. De anslås tilsammen at have en værdi på mellem 100 og 250 mio. kroner.

For at holde selskabet flyvende i de sidste måneder inden konkursen, byttede selskabets mekanikere i stor stil rundt på motorerne mellem flyene. Det betød, at da selskabet gik konkurs, sad motorer fra ét fly i mange tilfælde på et helt andet fly. Og da syv kreditorer havde pant i i alt 16 motorer, opstod der uenighed mellem kreditorerne og konkursboets kuratorer om ejerskabet til motorerne. For kuratorerne mente, at en motor var blevet ”grebet” af et fly, hvis den havde været monteret på flyet i en periode.

I sidste uge slog Vestre Landsret fast, at sagerne ikke kan behandles som fogedretssager. Det er de for komplicerede til. Derfor er det nu op til panthaverne at afgøre, om de vil gå til de almindelige civile domstole for at få sagerne prøvet en for en, motor for motor. Men det kan risikere at tage et år eller mere inden der falder en afgørelse.

Derfor skal parterne nu mødes uden for retssalene for at diskutere om der er en anden udvej.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063