23948sdkhjf

Regeringens klar med blå vækststrategi

Det blå Danmark kan se frem til administrative lempelser og statslig markedsføring.

Det blå Danmark kan se frem til administrative lempelser og statslig markedsføring.



Danske rederier, shippingvirksomheder og maritime udstyrsproducenter kan se frem til forbedrede rammevilkår, hvis Regeringens Vækstplan for Det Blå Danmark, der blev offentliggjort onsdag, bliver realiseret. Vækstplanen vil gøre Danmark til en europæisk pendant til Singapore, der er Asiens søfartshovedstad. Derfor vil regeringen målrettet markedsføre Det Blå Danmark internationalt, blandt andet for at tiltrække flere udenlandske maritime virksomheder.

Det skal være endnu mere attraktivt, at drive maritim virksomhed i Danmark. Det skal blandt andet ske ved at afskaffe nationale særkrav, reducere de administrative byrder og modernisere skibsregisterreglerne. Der skal også være lettere adgang for udenlandske medarbejdere og kunder. Regeringen vil desuden styrke eksportfinansieringen til Det Blå Danmark og arbejde for bedre adgang til EU-finansiering.

Andre fokusområder i vækstplanen er grøn skibsfart, udbygning af Det Blå Danmarks eksisterende styrkepostioner, udvikling af de maritime kompetencer med blandt andet en ny shippinguddannelse og øget forskningsindsats, satsning på kvalitetsskibsfart.

- Med Vækstplanen for Det Blå Danmark styrker vi Danmarks globale position, moderniserer vores regler og sætter fokus på den grønne omstilling i Det Blå Danmark. Vores vision for Det Blå Danmark er, at Danmark skal være Europas maritime centrum, og grønne løsninger er en vigtig del af fremtiden for at opnå dette, siger erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF).

Hun præsenterede vækstplanen sammen med miljøminister Ida Auken (SF) og uddannelsesminister Morten Østergaard (R).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094