ITD ønsker kortere vej mellem rastepladser
Om der er 100 kilometer eller 50 kilometer mellem rastepladser betyder meget for en chauffør, når han planlægger kørslen frem til næste hvil.
Kortere afstand giver fleksibilitet og en mere effektiv transport.
I disse måneder arbejder politikere og embedsmænd i EU med rammerne for fremtidens rastepladser langs de såkaldte TEN-T-veje. TEN-T er de vigtigste trafikårer i Europa.
EU-Kommissionen vil have ca. 50 kilometer mellem rastepladserne.
Imidlertid er nogle politikere i EU-Parlamentets Transportudvalg kommet med en række ændringer til kommissionens forslag. Ændringerne vil betyde, at der kan blive op til 100 kilometer mellem rastepladserne.
- Det er for langt. En chauffør skal inden for relativt korte afstande have en reel mulighed for at parkere lastbilen og overholde køre-hvile-tids-reglerne. Det er et spørgsmål om trafiksikkerhed, siger chefkonsulent Anders Jessen fra vejgodstransportens brancheorganisation ITD.
Imidlertid er der også et kompromisforslag i Transportudvalget. Forslaget siger, at der skal være 50 kilometer mellem rastepladser, der hvor behovet er.
- Det kan være et fornuftigt kompromis. EU skal spare, og her må vi alle tage vores del af ansvaret. Afgørende er, at når behovet er til stede, skal der være kort vej mellem rastepladserne. Det vil sige 50 kilometers afstand. Udover den afgørende trafiksikkerhed betyder det meget for chaufførernes arbejdsmiljø, at der er korte afstande mellem bad, toilet, kiosker osv.
Anders Jessen peger endvidere på, at flere rastepladser i god stand vil være et vigtigt element for at begrænse tyverier fra lastbiler og overfald på chauffører.
ITD har sendt organisationens argumenter til flere EU-parlamentarikere.
EU’s Transportudvalg stemmer om forslagene 17. december 2012. I januar 2013 træffer EU-parlamentet så den endelige afgørelse om afstanden mellem rastepladserne langs TEN-T-vejene.
- Heldigvis støttes EU-Kommissionens forslag af både EU-Parlamentets Miljøudvalg og Udvalget for Det Indre Marked. Følger Transportudvalget trop, er det en god udvikling for vores medlemmer og deres chauffører, siger Anders Jessen.