23948sdkhjf

Pilotprojekt lover store besparelser

Rederiet Lauritzen Bulkers og Grundfos står bag et pilotprojekt, der kan spare millioner på rederiernes brændstofregning.

Rederiet Lauritzen Bulkers og Grundfos står bag et pilotprojekt, der kan spare millioner på rederiernes brændstofregning.



Skibsmotorer køles af havvand, hvis temperatur varierer efter årstid og hvilke breddegrader, der sejles på. Det koster brændstof i de køligere dele af verden, fordi motorkølingen i dag ikke tilpasses havvandets temperatur. Derfor bliver skibsmotorerne kølet uhensigtsmæssigt meget under sejlads i koldere havområder og dermed bruges der unødigt meget el på at drive pumperne. Det er skidt for brændstoføkonomien, fordi de dieselmotor, der driver generatorerne arbejder unødigt meget.

- Der er mange pumper på skibe. Tit er de overdimensionerede til formålet og bruger for meget strøm. Blandt andet fordi de arbejder på fuld effekt hele tiden. Vi foretog et energi-audit på Durban Bulker og konstaterede, at der med det rigtige system kunne spares meget energi, siger Kim Kirkegaard fra Grundfos.

Han vurderer, at energibesparelsen på Durban Bulker er på omkring 200.000 kroner om året, men at man på et stort containerskib sparer op mod 2,8 millioner kroner årligt.

Pump-audits til søs

I det konkrete tilfælde med skibet Durban Bulker var der fokus på energiforbruget til kølingen af skibsmotorerne. Energi i form af strøm til elektriske applikationer som pumper, og i form af diesel til at drive generatorerne, der laver strømmen.

Skibsmotorerne bliver kølet ved at pumpe havvand ind, men der blev ikke reguleret efter vandets skiftende temperaturer, og dermed blev det ikke udnyttet, at der kan spares energi, når der sejles i koldere vande. Grundfos-systemet reducerer desuden strømforbruget, når skibets motorer kører langsommere og øger dermed energieffektiviteten.

- Vi har længe haft fokus på at reducere spild af energi, men jeg blev noget overrasket over, hvor stor besparelsen reelt er. Vi kan med løsningen fra Grundfos reducere vores energiforbrug drastisk. Jeg vil skyde på, at vi gennemsnitligt kan bruge 30-50 procent mindre energi på pumperne på vores skibe, fortæller teknisk superintendent hos Lauritzen Bulkers, Søren Roschmann, der tilføjer at pilotprojektet har givet blod på tanden til at finde flere besparelser på rederiets flåde.

Ikke to der er ens

Søren Roschmann fortæller, at Lauritzen Bulkers allerede nu er i gang med at planlægge installation af systemet på en række af deres andre skibe, og glæder sig i den sammenhæng over Grundfos’ evne til at arbejde fra sag til sag:

- Skibe er forskellige, så det er vigtigt for os, at Grundfos er i stand til at tilpasse deres løsninger til det enkelte skib, siger han.

Fra Grundfos’ side er der bestemt også interesse i at arbejde videre på markedet.

- Det er klart interessant for os. Der sejler i omegnen af 60.000 skibe rundt på verdensplan, og der er plads til energiforbedringer på de fleste af dem. Oven i det kan vi lægge de cirka 2000 nye skibe, der bliver bygget årligt. De skal ikke bare have én pumpe, de skal have mange. Så der er stort potentiale for såvel pumper som energibesparelser, siger Kim Kirkegaard.

Det skriver Grundfos i en pressemeddelelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078