23948sdkhjf

Airbus klar med komposit-fly

I sidste uge trillede Airbus A350 XWV, MSN-001, ud af hangaren i Toulouse på egne hjul for at blive fremvist for offentligheden.

I sidste uge trillede Airbus A350 XWV, MSN-001, ud af hangaren i Toulouse på egne hjul for at blive fremvist for offentligheden.



Det nye fly har fået vinger og haleparti monteret på skroget, samtidig med at teknikerne har testet visse af flyets tekniske installationer. I næste fase venter test af flyets hydrauliske systemer og flere test af de elektroniske systemer, skriver Ingeniøren.

I begyndelsen af det nye år indleder MSN-001 den afsluttende certificerings-proces, før flyet bliver malet og får monteret de to Rolls-Royce Trent XWB-motorer, som hver især har en diameter på tre meter og en trykkraft på op til 47 ton.

Hvis disse processer holder tidsplanen, vil MSN-001 gå på vingerne på jomfrufærd i løbet af sommeren 2013. Den første kommercielle flyvning med passagerer ventes at blive andet halvår 2014.

Airbus A350 XWB er den fælleseuropæiske flyfabriks svar på Boeings succesfulde to-motorers wide-body modeller 777 og 787. A350 vil i den første version få plads til op til 253 passagerer og en nonstop rækkevidde på 16.300 km. A350-familien kommer senere til at inkludere længere versioner med plads til op til 350 passagerer.

Hidtil har Airbus kun haft en enkelt to-motorers wide-body-model på programmet, nemlig A330-modellen med plads til op til 335 passagerer og en rækkevidde på mellem 7.400 og 13.400 kilometer. Denne flytype kan spore sine rødder tilbage til 1970’erne og fløj første gang i 1992.

Ligesom Boeing 787 fremstilles A350 af nye og lettere kompositmaterialer og med et nyt vingedesign.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063