23948sdkhjf

SAS venter overskud næste år

For fire uger siden offentliggjorde SAS-ledelsen den såkaldte 4XNG-plan.

For fire uger siden offentliggjorde SAS-ledelsen den såkaldte 4XNG-plan.



Den skulle bringe SAS sikkert ind i fremtiden og således styre uden om en truende konkurs, som efter ledelsen opfattelse var konsekvensen af en manglende opbakning til den omfattende spare- og rationaliseringsplan.

Nu er der gået fire uger, og spareplanen er forhandlet på plads og godkendt af selskabets bestyrelse samt hovedaktionærer og banker.

I morgen kl. 08.00 vil SAS således offentliggøre resultatet af 10 måneders drift i 2012. SAS har nemlig valgt at omlægge regnskabsåret, der fremover går fra 1. november til 31. oktober. Det var oprindeligt en manøvre, der skulle udskyde tidspunktet for optagelse af pensionsforpligtelserne i regnskabet, hvilket først skal ske for det regnskabsår, der påbegyndes den 1. november 2013.

Da SAS allerede har offentliggjort en kvartalsrapport for årets tredje kvartal, er det således blot oktober måned, der kan gemme sig overraskelser i, når regnskabes offentliggøres onsdag morgen, skriver check-in.dk.

Aktieanalyseafdelingen i Sydbank, der følger SAS-aktien tæt, forventer et underskud før skat på omkring 992 mio. svenske kroner. Dette er lidt bedre end forventet for få uger siden og bygger på informationen om udviklingen i den såkaldte yield, der i oktober måned var 3,1 procent højere end året før. Det er ganske positivt, da SAS gennem lang tid har oplevet et markant pres på yield´en og dermed også indtjeningen.

Ellers retter opmærksomheden sig mod SAS-ledelsens forventninger til regnskabsåret 2012/13. Ifølge Sydbank kommer der ingen konkret prognose fra SAS, men måske blot en kommentar om, at der vil komme et overskud før restruktureringsomkostninger. Sydbank estimerer et overskud før skat i 2012/13 til omkring 527 mio. kroner.

Ifølge den europæiske luftfartssammenslutning AEA er trafikken i Europa i år vokset med 4,6 pct., mens SAS har haft en fremgang på 6,5 pct. Det skandinaviske flyselskab har også haft flere passagerer end gennemsnittet af de store europæiske flyselskaber.

I de seneste måneder har SAS endda øget afstanden, da den europæiske trafik er bremset op, mens stigningen hos SAS har været stabil.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082