Svenske og danske erhvervsorganisationer kræver to spor i Sønderjylland
Svensk industri er hårdt ramt af lukningen af en enkeltsporede jernbanestrækning mellem Farris og Sommersted i Sønderjylland efter en afsporing i forrige uge.
Der går – eller rettere gik – omkring 60 godstog mellem Sverige og Tyskland hver dag via den enkeltsporede jernbanelinje i Sønderjylland. Dermed er forbindelsen en særdeles vigtig transportkorridor for svensk erhvervsliv – ikke mindst den svenske eksportindustri.
Men denne livsnerve blev kappet over i forrige uge, da den enkeltsporede banelinne blev ’pløjet op’ på en syv kilometer lang strækning mellem Farris og Sommersted ved afsporingen af flere godsvogne. I bedste fald vil baneforbindelsen til Tyskland – og dermed det øvrige Europa – blive genåbnet 19. December.
Sårbarheden af et så centralt stykke infrastruktur er ikke acceptabel. Det fastslår Näringslivets Transportråd, Svenskt Näringsliv og Dansk Industri i et fælles brev til ikke bare den danske transportminister Henrik Dam Kristensen og Banedanmarks adm. direktør Jesper Hansen. Brevet er også stilet til den svenske infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd og generaldirektør Gunnar Malm i det svenske Trafikverket. Den enkeltsporede jernbanestrækning anses nemlig for et fælles dansk-svensk problem.
»Store dele af svensk industris godstransporter til og fra Kontinentet er ramt af stilstand. Effekten af, at eksporten fra Sverige på jernbane forsinkes, er tabt konkurrencekraft for erhvervslivet, udskudt fakturering og forværrede kunderelationer i en stadigt hårdere international konkurrence,« hedder det i brevet.
»Effekten af togafsporingen i Jylland demonstrerer nødvendigheden af en fælles infrastrukturplanlægning mellem myndighederne i Sverige og Danmark, sikre en velfungerende grænseoverskridende godsbanekorridor fra Sverige over Danmark til Kontinentet.«
De tre brancheorganisationer fastslår, at enkeltspor slet ikke bør forefindes på en for erhvervslivet så vigtigt banestrækning. Ikke mindst, da den pågældende jernbaneforbindelse oven i købet er udpeget af EU som en meget vigtig trans-europæisk godskorridor – der allerede burde være udbygget med høj kapacitet og tilgængelighed gennem eliminering af flaskehalse for at øge fremkommeligheden.
»Behovet for dobbeltspor i hele denne transportkorridor forstærkes af det faktum, at den faste forbindelse under Femern Bælt inklusive en ny Storstrømsbro først ventes færdig i 2021. Der er behov for begge disse korridorer.«
De tre erhvervsorganisationer opfordrer regeringerne i Stockholm og København til at sikre en bedre fælles planlægning af de to landes kommende infrastrukturinvesteringer, herunder at sikre bedre redundans og dermed mindre sårbarhed på hele godsbanekorridoren mellem Sverige over Danmark til Tyskland.
»Spørgsmålet om øget redundans og mindsket sårbarhed i vitale transportkorridorer bør desuden bringes op i EU i forbindelse med den løbende prioritering af effektive godskorridorer på jernbane i de Trans-Europæiske Transportnetværk (TEN-T),« slutter brevet, der er underskrevet af bestyrelsesformand Per Bondemark fra Näringslivets Transportråd, direktør Michael Svane fra DI Transport og Mårten Bergman, der er infrastrukturansvarlig i Svenskt Näringsliv.