23948sdkhjf

Karup Lufthavn i økonomisk klemme

Bestyrelsen i Karup Lufthavn har vurderet, at der er behov for en kapitaltilførsel på 10 mio. kroner, fordelt som 5 mio. kroner som driftstilskud i 2012 og yderligere 5 mio. kroner som garantistillelse fra ejerkredsen til dækning af fremtidige driftsunderskud.

Bestyrelsen i Karup Lufthavn har vurderet, at der er behov for en kapitaltilførsel på 10 mio. kroner, fordelt som 5 mio. kroner som driftstilskud i 2012 og yderligere 5 mio. kroner som garantistillelse fra ejerkredsen til dækning af fremtidige driftsunderskud.



Det kommunale andelsselskab bag lufthavnen ejes af ni midt- og vestjyske kommuner, hvor Herning Kommune er den største ejer med 28 procent af den samlede ejerandel.

I dag skal økonomiudvalget i Herning Kommune derfor tage stilling til sin andel af kapitalforhøjelsen, der andrager 2.027.500 for den midtjyske kommune og den skatteborgere.

Syv af de ni ejerkommuner skal betale sin part af de 10 mio. kroner i forhold til ejerandel. Der er dog indgået en særlig aftale mellem kommunerne i Viborg og Herning, hvor Viborg skal betale en større andel, mens Herning slipper lidt billigere i forhold til ejerandelen. Begge kommuner skal betale 2.027.500 hver, således at de tilsammen bidrager med lidt mere end 40 procent.

Ifølge den kommunale indstilling til kapitaltilførslen i Karup Lufthavn er der bred opbakning til lufthavnen fra de mange brugere. Her henvises der til en undersøgelse, hvor 54 af 88 inviterede virksomheder, organisationer og kommuner er blevet bedt om at vurdere betydningen af Karup Lufthavn. Paradoksalt nok fandt kun fire ud af ni ejerkommuner det værd at deltage i undersøgelsen, hvilket kan virke noget besynderligt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067