23948sdkhjf

Den sårbare infrastruktur

Kommentar af direktør Michael Svane, DI Transport.

Kommentar af direktør Michael Svane, DI Transport.



Torsdag den 29. november 2012 blev dagen, hvor sårbarheden i infrastrukturen blev til virkelighed. En større strækning af jernbanesporet i Sønderjylland blev ødelagt som følge af en afsporing af et svensk godstog.

Ulykken skete på en strækning, der er vital for banetrafikken mellem Skandinavien og Europa. Det gælder ikke mindst for den internationale godstransport.

Ulykken kommer på et tidspunkt, hvor danske politikere fortsat diskuterer, hvordan en ny Storstrømsbro skal finansieres.

Der er i skrivende stund håb om, at ansvarlige politikere kan nå til enighed om en aftale om i hvert fald finansiering af en VVM m.v. på en ny Storstrømsbro. Der er også håb om, at det vil være muligt at genetablere dele af kapaciteten på jernbanegodsområdet inden for de kommende dage.

I DI har vi gennem flere år peget på behovet for, at der etableres et flerstrenget transportsystem netop for at sikre en robust tilgængelighed i og til og fra Danmark.

I DI har vi en vision om Danmark i centrum af den nordeuropæiske vækstregion. Den vision bygger på, at vi i Danmark har høj mobilitet lokalt og regionalt. Men samtidig skal vi sikre, at den danske infrastruktur bliver en naturlig del af den overordnede infrastruktur i Europa. Det forudsætter under alle omstændigheder, at vi prioriterer robustheden i den trafikale infrastruktur. Det gælder i Danmark såvel som til og fra Danmark.

Der er grund til at rose Banedanmark for en hurtig reaktion i kølvandet på ulykken.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062