3F melder godskørsel til politiet
Gods på tog er indstillet fra Padborg til Taulov på grund af skinneabejdet efter afsporingen i november og derfor bliver godset på strækningen nu fragtet på lastbiler.
Det er det hollandske firma Van Dieren, der står for kørselen. Og det sker med mindst 15 lastbiler, der har østchauffører bag rattet.
Og det har udviklet sig til en sag for politiet, skriver Fagbladet 3F.
I går gik 3F i aktion. 3F Fredericia og 3F Aabenraa har taget billeder af transporterne. Og de to afdelinger har nu meldt sagen til politiet, fordi der er mistanke om piratkørsel.
- Der er piratkørsel. Udenlandske lastbiler må kun køre tre ture med gods i landet, før de skal ud. Og de her transporter sker i pendulfart. I mine øjne kan der kun være tale om ulovlig cabotagekørsel, siger Ejner Lind, der er faglig sekretær i 3F Fredericia.
Han har desuden tjekket, om det hollandske firma er registreret i det såkaldte RUT-register, hvor udenlandske firmaer skal anmeldes, når de arbejder i Danmark. Det er firmaet ikke. Og det har myndighederne fået at vide.
Det er BaneDanmark, der har ansvar for, at transporten glider, når der køres på danske skinner. Men BaneDanmark oplyser, at selskabet ikke har ansvaret, når det gælder de løsninger, der er lavet for det gods, der nu må køres på landevej.
FDL-kritikFrie Danske Latbilvognmænd, FDL, er heller ikke tilfredse med det, foreningen finder er overtrædelse af såvel RUT-registret som cabotage.
- Efter som det er Bane Danmark, der ”betaler for musikken”, har Bane Danmark helt klart et medansvar, der er på linie med det ansvar, som DB Schenker har, fastslår FDL´s kontorleder Jens Groot, over for FDL-Nyt.
- Vi har forståelse for, at der skulle handles hurtigt for at klare nogle af problemerne i forbindelse med det ødelagte spor, men det er helt uacceptabelt, at de implicerede parter omgår reglerne ved ikke at få anmeldt transportørerne til RUT.
- Der er med andre ord ingen undskyldning for, at man fra DB Schenker og DSB overtræder reglerne om registrering, og som FDL ser på det, burde de mange trækkere lægges døde, indtil alt er registreret hos RUT og at man hos Bane Danmark og Schenker accepterer bøder i en ikke uvæsentlig størrelse. Det hverken må eller kan betale sig at overtræde reglerne, som det sker i denne sag. Derfor håber FDL, at 3F går ind i sagen. Jo større pres, desto bedre er mulighederne for at stoppe ulovlighederne, siger Jens Groot.
Force MajeurDFirektør og DI-formand i Sønderjylland, Mogens Therkelsen, mener derimod, at sammenbruddet af godstrafikken på skinner nærmest er at betragte som force majeur, hvor det gælder om at løse forholdene på den bedst tænkelige måde.
- Selvfølgelig skal der tages hensyn til love og paragraffer også i en sådan situation, siger Therkelsen. Men det er slet ikke bevist, at det pågældende hollandske vognmandsfirma har overtrådt de gældende cabotagekørelsregler. Det er kun formodninger.
Han peger desuden på, at tidspunktet er kritisk. I december er der utrolig stor beskæftigelse indenfor transporterhvervet med bl.a. kørsel af juletræer og juleindkøb.
- Så derfor er det begrænset med transportkapacitet, og hertil kommer så også de sidste par dages vintervejr, som har medført, at vognmænd skal ud og køre med sneplove og strø, påpeger Therkelsen, der mener, at 3F bør "tænke lidt anderledes" i en sådan nødsituation.