Venstre-nej klinger mere end hult
I betragtning af, at ikke mindst de borgerlige partiers fornærmende og forunderlige passivitet med hensyn til et midlertidigt cabotage-stop, klinger det hult, når Venstre går ud med endnu et nej til højere kilometer-baserede kørselsafgifter for lastbiler.
- Det er naturligvis rigtigt, som Venstre påpeger, at øgede kilometer-afgifter vil skævvride konkurrenceevnen, men Venstre har selv været medvirkende til, at konkurrencen alt for længe har været skævvredet. Når Venstres tale om tab af arbejdspladser klinger mere end hult, er det fordi ingen i transportbranchen er spor i tvivl om, at politikernes nej til at trykke på den røde knap for et midlertidigt cabotage-stop, i den grad har kostet, og fortsat vil koste masser af danske arbejdspladser til fordel for betydeligt billigere udenlandske transportører, som hverken Trafikstyrelsen, visse politikere og politiet ikke gider, eller ikke har tid til at kigge efter i sømmene, skriver Preben Skjøth blandt sandet i FDL-Nyt.
- Når Venstre transportordfører nu igen buldrer frem med snak om tab af arbejdspladser, glemmer han behændigt, at det i sin tid var V og K, der foreslog en ny kørsels-afgift for lastbiler. Ganske vist knapt så skrap en afgift, som den regeringen nu barsler med, men alligevel en afgift, som i høj grad ville gøre det dyrere at være dansker og især betyde øgede omkostninger for danske vognmænd med dansk registrerede biler og chauffører
- Allerede da FDL første gang nævnte Holger K. Nielsen som topkandidat til posten som ny skatteminister, udtrykte vi bekymring over, at en fra den gamle skole skulle overtage det ministerium, som unge Thor Möger Pedersen ellers var ved at få ændret til et moderne, fremsynet ministerium, hvor ministeren også gad, og brugte tid på, at lytte til branchefolk. FDL havde selv et positivt møde med Thor Möger Pedersen, der udtrykte forståelse for vognmands-branchens problemer. Med Holger K. Nielsen som skatteminister er vi desværre vendt tilbage i den velkendte røde stil, hvor alt, der blot ligner et overskud, eller tilløb til lidt kapital, skal straffes gennem nye afgifter.